San Biàxio da le nove sorèle
da le nove, a le òto
da le oto, a le sete
da le sete, a le siè
da le siè, a le zhincoe
da le zhincoe, a le cuatro
da le cuatro, a le trè
da le tre, a le do
da le do, a la una
San Biàxio da le nove sorèle
l'è restà senzha una!
San Biàjo l è el santo ca proteje le bestie soradetuto, ma anca i cristiàn : la gola de i cristiàn. E l vièn dito anca ( ma nò da naltri) el santo de i 'namorà, de i moroxi cofà San Valentìn.
Anca le candele gà ke fare co San Biajo e oncò xe el 2 de fevràro: la Candelora de l inverno sémo fòra .. pasà anca i jorni de la merla.. a sémo fòra e se San Biajo el dixe và adajo l è solo parké l è veciòto poareto ke l va pianìn, on paséto a la olta..
Ma ndemo co ordine ke prima de San Biaxio a vièn SantAntonio el 17 de zenàro, o mejo :
Santantonio del boxgàto
El 17 de Zenàro a xe S.Antonio Abate, anacoreta del deserto, ke da nantri n Polexine el vien dito del porcello parké l iconografia popolare la lo vede senpre n conpagnia de on boxgato.
El dixe P.Rigoni ( Il Gazzettino Rovigo,16 gennaio 2014,p.XXI) : " Due sono i motivi di un tale connubio : in primo luogo la figura di S.Antonio si è sovrapposta a quella di Lug, una divinità celtica sempre accompagnata da un cinghiale, che tiene una fiaccola in mano per illuminare il tragitto delle anime nel viaggio verso l'aldilà. Una seconda spiegazione vuole che i monaci dell'ordine di S.Antonio abbiano iniziato, attorno all'anno mille, a fondare ospedali per la cura dell'herpes zoster, il fuoco di S.Antonio appunto, e che le popolazioni dei villaggi allevassero un maiale a beneficio dei religiosi che così potevano dedicarsi totalmente all'impegno ospedaliero."
( bà.. mi la seconda ipotexi no' la me convinzhe par gnente..)
Secondo Rigoni l atributo del fògo ga fato n modo ke Santantonio el devegnese el santo protetore de finìli e stàle ( contra el pericolo de tacarse fògo) e soradetuto de le bestie drento le stàle : i bò, i mùsi e i cavali da tiro. El 17 zenaro se faxea la benedision del fén : bò e cavài tuti inghirlandà a festa, bei néti lustri i li tacava ai càri da fén e i li portava sol piazhale de la cèxa pa la benedision. Kel dì là le bestie le faxea festa, se ghe dava na razhion speciale de forajo e no' se podeva farle laorar e a la sìra i cristian no' i podea far filò te le stàle, parké se dixea ke kela note lì le bestie le parlése fra de lore e se calkedun el scoltava el cascava n tèra morto séco.
San Biaxio, te la storia, l è stà vescoo de Sebaste n Armenia. Pare ke l fùse on santo-dotore, on gran guaritore, on taumaturgo. Co scumizhia le persecuzhion contra i cristiani, a pare ke l se fùse sconto te na grota e lì el guariva, co n segno de la croxe, tute le creature malatà ke i ghe portava. Podopo i lo ga scoverto, inprixonà, martirizà e copà: i ga tajà el còlo.
Te l iconografia ca lo raprexenta a ghè senpre le insegne episcopali e de le volte anca on pètene da cardatore ma la pì parte a ghè le candele, 2 candele bele longhete incroxà sol pèto. De le volte a ghè de le bestie, de caxa ma anca selvadeghe e lù, el Vescoo, ke l le carezha.
L è la so virtù pì inportante, cuea de l guaritore : na olta i ghea portà on putìn ke l jera drìo stofegarse co na spina de pése intrigà n gola e lù el lo ga benedeto incroxando le candeline e l lo ga salvà. Ncora dèso tel so jorno e te la cèxa de S.Biajo a Lendenara la se mantièn sta uxanzha de la benedizhion contra le malatie de la gola, a la go vista fare mìle volte e l è asè bela.
Ma anca altre cerimonie ( n volta pa l Europa):
cofà la distribuzhion de panìni speciali da magnare kel dì de la so festa ( a Milàn i se tièn na feta de paneton de l dì de Nadale, méso via aposta);
o anca de ligare on cordon de colore roso tornovia el còlo de i malà;
o anca ( e soradetuto) de fare na fièra pa San Biaxio, na fiera de l bestiame cofà Bovolone ke dèso no ghe sarà pì le bestie ma insoma, altre robe ligà a l mondo contadìn.
In Jermania, te i secoli XIV e XV i benedìva i ponàri co l acoa de San Biajo parké no se le magnese le volpi, le galìne e da nantri el dì de San Biajo a se benedìva le stàle e le bestie.
Pal pasà, parvia de la somejanzha de le so arte co i pèteni e fèri ca lo ga martirizà, cardaori e tesidori i lo ga ciapà pa santo protetore de i so mistièri e cusì a Roma, n Francia e Inghiltèra ma nò Verona sibèn kei mestièri lì i fùse tradizhionali.
N Jermania, pa na asonanzha col verbo blasen ca vòe dire supiàre l è deventà el protetor de i sonadori de istrumenti a fià e pal steso motivo el vien invocà contra le tenpeste.
E San Valentìn 'sa ghe entrelo co San Biaxio?
Te na coalke maniera el ghe entra ke sta sorapoxizhion col santo de i moroxi la ghè te le rejon orientali, n Francia ( Savoia) e n Italia. A pararia ke la festa de San Valentìn la vegnese da la Francia e da l Inghiltèra, parké tornovia el 14 de fevràro a scumizhia i acopiamenti de i oxèi. Anca prima, dire la verità ke a li sento mi zà da on toketo i merli a subiolare... elora San Valentìn o San Biaxio? El 3, el 14 o l ondaxe o l cuìndaxe de febràro come da altre parti?
Ma ( a propoxito de San Biajo e de so-sorèle) la domanda la xe : come ga-lo fato perdarle tute? Xele morte tute, le nòve sorèle de Biajo sibèn ke l fùse on santo-dotore? E de ke malatia... o xelo stà cusì bravo da maridarle tute..
A St. Honoré e a La Motte St. Martin n Francia, le toxe tel jorno de San Biaxio le ghe domanda on marìo; a Carpenedolo (Brescia) el primo òmo ca te lo incontri tel so dì, a te lo baxi e danòvo n Francia, el trè de febràro a se faxea de le danzhe rituali de cortejamento. Cofà i merli.
Ma tornemo a SantAntonio, ke l me piaxe màsa kel santo lì col boxgato :
àrelo cuà, col so boxgatìn n brazho , tuto-ciapà, ke gnanca el s incorze ke pardedrio a xe drìo bruxarse el finìle