Elora, sìo ndà stamatina bonora a sunàr-su le erbe e l xguàtso de SanJoàni?
Proverbi :
La note de San Zuàne
destina mosto, sposalizi, gran e pane.
Chi nasci la note de San Zuene
no vedi strighe e no sogna fantasme.
San Giovanni col su' fogo
el brusa le strighe, el moro, e 'l lovo »
(dialettale istriano)
Ki ca nàse la nòte de San Zuàne nol vede strìghe e nol sinsogna fantaxmi.
Nòte majca cuea pena pasà, nòte bòna pa catare le erbe, nòte piena de misteri e miga solo ke n Vèneto, ma on fià dapartuto n Europa, come ke i dixe i nostri amìghi de la coldirèti Emiliaromagna:
http://www.conipiediperterra.com/i-riti-e-le-usanze-della-magica-notte-di-san-giovanni-0622.html
e de Vènetoagricoltura :
http://www.venetoagricoltura.org/upload ... %20web.pdf
E cuà se parla de l èrba strìa (ke la sèrve anca pa deventare invisibili).
E de l Polexene. còsa se dixe?
El dixe Cleto Corrain tel so Ricordi di folclore polesano ke
" La rugiada ( el sguazzo ) di San Giovanni ha uno specialissimo potere : la si raccoglie al mattino con un cucchiaio e , alle volte, la si somministra subito ai bambini, perché diventino più intelligenti ; in genere , viene conservata in bottiglia per tutto l'anno e usata come farmaco contro tutti i malanni dei fanciulli, dalla tosse , al mal di ventre ai disturbi della vista. La quantità rimasta nelle bottiglie, al sopraggiungere di un nuovo S.Giovanni veniva messa nel levà del pane che, per l'occasione, sarebbe risultato ottimo. Al mattino erano raccolti : l'aglio da usarsi come antielmintico; la malva da conservarsi in mazzetti, di larghissimo impiego nella farmacopea popolare; una certa erba di San Giovanni le cui foglie grasse e rugiadose venivano usate quale rimedio contro i foruncoli, ecchimosi e ferite in generale."
Da cueo ke l dixe Corraìn a pararìa ke l xguàtso el vegnese doparà pì pa i putìni ke pa i grandi e lè vero ca ghe jèra pì paura pa na malatia infantile ke da grandi. Malàni ca no se saeva propio come ciaparli, pòri fantoìni cofà l Elmentiasi par ex. i temutissimi Vermi intestinali ke, tel libro de Dino Coltro Dalla magia alla medicina contadina e popolare i vièn descrìti cusì :
Co no i ga i òci ben ciari, e i li ga missiai e ghe pissa el naso e i ga l'orina missiada e, pissando par tèra l'orina la deventa bianca, iè segno de vermi.
Ma oltre ke i Vermi a ghe jèra tuta na serie de malatie ca ghe podea vegnere a sti putìni a scumitsiare da Mali de costitutsion ( alterazioni genetiche), la Rioma ( Rictus), el Mal del Simiòto ( Tabe mesenterica), le Roxegaùre, sfogo de Spàxemo ( Eritemi), el Spàxemo ( Spasimo), la Tose caìna ( Pertosse), la Bussana ( Tosse bronchiale), le Sumàze ( Indigestione), el Mal del Molton ( Orecchioni), le Groste te la testa, le Vissighete te la boca, le Fèrse, el Sanjùto, el Buelo gentìl, diarèe varie e finire co Pisàr n Lèto.
Pòri putìni. Nò ke ai grandi la ghe ndése tanto mejo : fra malatie de le dòne, dei vèci, dei òmeni... a ghe ne jèra par tuti.
Elora Erbe : parké
Ogni erba ke la varda n su la ga la so vertù .
Anca cuée ca varda in zo, dire la verità, anca le raìxe e le erbe catìve ke A catìva piaga, catìva erba.
Elora, vedemo on fià cuale ke le podeva èsare le erbe da catàre te la nòte de Sanjoàni..
de sicuro l Ajo :
L'agio pì bon pa i vermi xe quelo che xe sta cavà el giorno de San Zuane : cofà vermifugo, pa far scapare i vermi ( ma anca eliminare la renella, la colica ventosa, i calcoli urinari) o anca, da metare pardedrìo de la testièra del lèto pa tegnere distante spiriti, demòni e strìe.
E staltra Erba ke la vièn dita de San Giovanni propio, ke però no se capìse se la xe l iperico o l artemisia... boh. Anca assenzio selvatico, i ghe dixe e, te la LV pare ke la se ciama el menego maistro. Dognimodo lè doparà cofà stomachico, pa justare el stomego dixen, pa le nauxee, ma anca infiamazion dei òci, piaghe, ulcere..
El menego maistro l'è bòn pa tante robe - anca contra i vermi - el sistema el stomego, el fa vegnere 'petito ai malà.
Altre erbe e piante ( senpre dal libro de D.Coltro) le podea èsare :
el Fenòcio da canpo ( Aneto o Angelica selvatica); la Bardana ( Bardana, Farfaraccio); el Baxilico- Baxaricò ( Basilico); la Boràjne ( Borragine ); la Camamìla ( Camomilla Romana) ; l Erba da pòri ( Celidonia ); la Sùca-mara ( Dulcamara); l Edera ( Edera comune); la Coa cavalìna ( Equiseto); l Efraxia - erba pa i òci ( Eufrasia); el Figàro; el Fén; el Fràsino; el Moràro ( Gelso); la Gramegna; el Làrexe; el Lalòro ( Alloro); i Bruscandoli ( Luppolo); la Malva ( Malva Silvestris; fam. Malvacee).
Me fermo n àtimo so la Malva ke la me piaxe tanto, el colore dei fiori a vòjo dire. Lè la pianta pì doparà, bòna par tuto : pa i 'dolori' de ogni sòrta, pa i cristiàn e anca pa le bestie. Se dopara tuto de sta piantina umile : fòje, fiori, raìxe... umile e jeneroxa. E bèla anca. Anca solo vardarla.
Po ncora : el Milefoje ( Achillea); la Mortela (Mirto); la scortsa de l Opio (Olmo) e cuea del Sàlexe; el Papavaro e l Erba Parietaria; Roxmarìn - Salvia; Ruta e Rùsie ( Rovo); Ontrìghe e Cardi... e Sanbugàri, Jandàre, Tejàre, Nogàre e Noxelàre. ( ste 2 oltime asè inportanti).
Riçetina de L òjo de San Joàni :
" Si schiacciavano o si sminuzzavano almeno un paio di manciate di fiori appena sbocciati e si mettevano in una bottiglia piena di olio d'oliva. Si chiudeva bene la bottiglia e la si esponeva al sole per quaranta giorni, scuotendola di frequente finché il liquido assumeva un colore rosso brillante. Poi si filtrava l'olio e lo si metteva in bottigliette scure da conservare in luogo fresco. Era consigliato per curare le ustioni, le ferite sanguinanti, i disturbi della pelle, le piaghe da decubito, le scottature solari."
(Maria, anni 63, contadina. Montericco, giugno 1961)
L erba ca se fa riferimento te sta riçeta cuà lè propio l Hypericum perforatum, ke la vien dita erba xbùxa o scacciadiavoli " perché ritenuto infallibile contro i malefici". ( A. Todaro, Di aglio, di rape e di altre cosucce)
Eh si, lè mìa fatsìe - come ca dixe A.Todaro - de distinguare " l'uso terapeutico, che veniva fatto di una data erba, dalla sua utilizzazione a fini alimentari". Se po' ghe zontemo l uxo màjco..
Eco ke l àjo nol serve solo ke pa i vermi, ma anca contro le strìe; la camomila la fa scapare i fantaxmi ( incubi) de la nòte; la lavanda la mete n fuga i catìvi odori, le tarme , i piòci ma anca le fatùre; l artemixia ( assenzio) la serve sì pal maldedenti ma anca pa protejere la caxa da le malegràsie co te la meti so la porta, ligà a testa n zo.. po' a se faxea dei saketìni co drento le erbe e i se metea soto al cusìn. Po' a se faxea i pegnatìni.. bèi tenpi.