Berto ha scritto:Demense o ensemense pì ke pagane e idolatre: mexo omo e mexo Dio come tuti li eroi claseghi. Mexo omo dal bon parké lè sta fato lomè ke da la dona sensa l'omo, ke poro dexgrasià, mexo omo!
Alberto el ga la so vixion da
òmo so la costion de l Immacolata; mi ca son na femena a ghi n ò naltra: se el Fiòlo lè on mèzo-òmo, la Màma no lè gnan pì mèza, gnan pì on toketo de dòna, no lè pì gnente. On grande Gnente, on gran Vòdo de significà o mejo, come ca dixe l antropologa Ida Magli, na banbolina-
feticcio ca pòe ciaparli tuti i significà :
" essendo questo personaggio una costruzione, un'immensa macchina, proiezione di bisogni, di desideri, di volontà maschili distruttive della femminilità, della donna-sesso, della donna-Soggetto, Persona, esso si concretizza in infiniti
nomi, che diventano oggetti e essenze assieme; e ai quali, perciò, è sempre possibile aggiungere altri nomi, altre essenze, altre immagini, altri oggetti."
Coanti Nomi ke i ghe ga dà a la Madòna:
Madre di Dio
Vergine Maria
Beata Vergine Maria
Theotokos
Immacolata Concezione
Assunta
Mediatrice
Corredentrice
Madonna
Addolorata (o Madonna dei Sette Dolori)
Incoronata
Regina Caeli
Stella Maris
Odigitria
Sedes Sapientiae
Madonna del latte o Madonna lactans
Panaghia
Nikopoia
Blachernitissa
Maria che scioglie i nodi
parfìn la Maria ca desfa i gròpi... fin cueo ghe toca fare
E dopo a ghè tuta la serie de i Titoli Mariani ligà a le apari'zion de la Madòna... le pì famoxe: Fatima, Lourdes, Medjugorie e dopo la serie de le statuine ca làgrema, ve la ricordèo cuela de Civitavecchia, la madonina ca pianzeva làgreme de sangoe?
De sòito la Madona la pianze, ke la se despiaxe de tuti i pecati-nostri, e l idea de na Dona-ca-pianze l è vècia fa el cuco ma se vede ke la ghe piaxe asè a la zente, anca se i ga da contentarse de na statuina de jèso el pì de le volte. Papa Wojtyla, co la so personalità relijoxa "arcaica, strutturalmente primitiva", el ghea dà on bel jro de susta a la Devo'zion Mariana, ca jera da mò ke no se sentiva pì parlare de Madone-miracoloxe, "avvalorando con la forza della sua autorità l'episodio della Madonna di Siracusa."
L è on bel salto endrio, te la fenomenoloja de el sacro : l è la prima volta ke la Cèxa la ghe riconose a na statua la personifica'zion de la Madona. Prima almanco a ghe jera
apparizioni e
messaggi a de i individui, a de le persone; co la Madòna de Siracuxa a se torna indrio a el tenpo de i idoli. On bel salto capriòla, gnente da dire.
Ke bela però, la Devo'zion Mariana de tuto l 800, i primi de l 900... tuti sti putini, ste putine, ste jovanette ca vede la Madòna...
"Ragazze sole, o insieme ai bambini ( i bambini, quale che sia il loro sesso, sono accomunati socialmente alla minorità femminile)
vedono una figura di donna e la sentono parlare. Questa afferma di essere la Madonna, e affida loro un compito personale e un messaggio per il mondo."
El mesajo l è senplice-senplice, deludente or de la fine co i và lèzare el ter'zo mistero, la ter'za letara... còsa ghe xe scrito? Senpre kele robe : ke l omanità la se salva solo ke co le preghiere, pentimento e sacrificio e l obedien'za... da i tenpi de guère, malatia, povertà. Ke Rivela'zion xela? Ono el ghe riva anca da lu-solo, no ghè bixogno de verghe le vixion.
Dògnimodo, a dixevimo, almanco el mesajo el ghe vegnea dà ' de persona' a sti veggenti, ma tel caxo de la Madona de Siracuxa ( agosto 1953, dagli occhi di una madonna raffigurata in un piccolo bassorilievo in gesso al capoletto di una giovane coppia, sgorga un liquido incolore che viene ritenuto
simile a lacrime umane, in
Dizionario di Mariologia, Paoline, Roma, 1965), nò :
"l'immagine non è più una
rappresentazione del personaggio, ma
è il personaggio."
Màriave... co tanto ke l ghea predicà el Jexù de Nazarèt de butar-zo i tenpli, de scancelare i rituali e i sacrifici, de scancelare el Sàbo, parfìn El Sàbo, e ogni forma de sacralizzazione e i Padri della Chiesa sol disprè'zo de i primi cristiani pa i
feticci e i
idoli de kei altri popoli, a partire da greci-romani-barbari-àfrica- e driomàn le Indie Occidentali e Orientali... le lotte iconoclastiche dentro i stési grupi de cristiàn, par secula-seculòrum...
drento na relijon, cuea cristiana, ke la lo ghea pur fato el pasajo culturale a i concetti astratti, a le a'zion sinbolike, o almanco, sinbolico-concrete cofà el rito de l Bateximo o de la Comunion... e dopo domila àni i me torna endrio a na relijon primitiva co na
banbola-feticcio, na statuina de jèso, fata n Cina, ca te la conpri so na bancarèla davanti i santoari.
For'za de darghe nomi, de zontarghe nomi so nomi, e ajetivi so ajetivi, atributi so atributi e tuti ke i deventa
personificazioni da prexentare come
imajni concrete, materiali de la
Madonna, dimodi ke da
bella come una rosa la deventa
Rosa, da
bianca come la Luna a
Luna, da
concepita senza peccato a
Immacolata Concezione, da
assunta in Cielo a
Assunta... ke altro? For'za de darghene, tuti sti Nomi e Atributi ke i se ga inventà n 2mila àni de marioloja estrema, finalmente i ghè rivà a la concluxion de sto longo itinerario mariano : la Madona l è deventà na statua
" un oggetto trascendente ma concreto, da possedere
di qua, materia- al- femminile, prodigiosa perché ridotta alla comunicazione primaria priva di linguaggio del feticcio-bambola, immobile e impotente... "
Na "fantasia animistica" elementare - la dixe la Magli - la stésa de la produ'zion de le banbole ca verze e ca sara i òci o fà de altro; kela fantaxia catolica ke se ga imajnà e concretizà na figura de Dona solo come Madre, ma madre inutile or de la fine, ke gnanca par lì a se pòe dire ke la ghe sia ndà-drita.
E doncue Wojtyla co la so prexen'za a l inaogura'zion de el santoario de la
Madonna delle Lacrime, ke el ghe dà el via a el culto pa le statue : on " feticcio allo stato puro : l'oggetto che si anima all'improvviso, di sua iniziativa, senza collaborazione, sollecitazione, mediazione da parte dell'uomo."
Materia, materia figurà ma pur senpre materia : indo xele finie le Madone de Lourdes o de Fatima ( o de ogni posto, anca vi'zin naltri), ke le apariva desora de n àlbore, de na siève, de le nuvole, so la spiaja... ke le vegnea da Distante fin cuà-bàso e le ghe tornava dopo verghe parlà a i veggenti, e pì volte, ke le ghe dava i apuntamenti, ca se catémo a la tal ora tel tal posto... ke go da parlarte, dirte de le robe, farte sentire la me voxe.
Ma còsa? Na statuina ca pianze : on ojeto-imajne ca trasuda làgreme. La
Sintesi ( cusì el la ga definia Wojtyla) (abnorme, la dixe la Magli) della civiltà cristiana.
La Madòna no la ga pì gnente da dire : la ghe tàxe-su, ferma cofà na statua.
(senpre bèle però, ste madone-banbole, ke i ghe canbia fin de vestito datà la staxon...
rosso-natale )