Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » mar lug 22, 2014 8:32 pm

Anca sti kivi łi scrive la łengoa veneta co ła grafia tałiana e łi trata el veneto, de fato come na variansa del talian:

http://www.larenadomila.it/immagini/menu.htm

no ghè otonomia łengoestega e ente ła cràpa o testa łi ga el roman Cexare

Immagine


Ke oror!
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » lun ott 13, 2014 6:50 am

ALFABETO VENETO, ECCO COME INSEGNARLO AI BAMBINI

http://www.miglioverde.eu/alfabeto-vene ... ai-bambini


di ILARIA BRUNELLI*

Come si scrive muso? bałon? sciuso? çeola?
Il veneto lo sanno parlare in molti; qualcuno lo conosce veramente bene! Ma scriverlo (e leggerlo!) non è così facile! Davanti a parole che siamo abituati a pronunciare, la penna si ferma domandandosi “Lo scrivo con la X?” “Devo metterci l’accento?” “ci va la N o la M?!”

Ecco allora un breve video, dalla …ARANA (anara/arna) allo ZUGO per spiegare l’alfabeto veneto e le sue particolarità e permettere così, a quanti vogliono cimentarsi con la scrittura in lingua veneta, di condividere una grafia unificata e rispettosa delle diverse sfumature di pronunce.

Eh sì! perché il veneto, come tutte le lingue parlate e non (più) scritte, viene pronunciato differentemente a seconda delle zone di provenienza. Pensiamo alla parola “famiglia“, pronunciata “fameia” o “famegia”, oppure, ancora alla parola “gioco“, pronunciata con una sfumatura di suoni che vanno dalla “D” alla interdentale sonora dell’inglese “THen”.

Per permettere a tutti i suoni (e zone) uguale rappresentazione, la Commissione Regionale del 2011, riprendendo in mano uno studio del 1995, ha individuato una grafia unificata composta da 24 lettere.
Un approfondimento paziente, che ha studiato ogni angolo del Veneto e che vi farà riscoprire anche alcune lettere utilizzate da secoli (e poi dimenticate, perché… non si scriveva più!!

In questo video, ripropongo una sintesi dello studio, con esempi e schede grafiche, da utilizzare anche con i bambini, arricchiti con vocaboli e spiegazioni. Per insegnare e mantenere, così, vivo il patrimonio linguistico della nostra terra!

E se avete sinonimi o parole nuove e curiose da suggerire, segnalatemeli!
Nel preparare questo video ho scoperto infatti un sacco di parole spettacolari, che non conoscevo proprio, tipo la disastrosa (ma dal musetto simpatico) “tupinara” !

http://ilariabrunelli.wordpress.com/201 ... eto-veneto


Beh ƚe nove de sta comision ƚe saria:

ch e gnente k
z e gnente x a scuminsio moto come zugo
x par xe e drento ƚe paroƚe come dexmenteghemose
ç come en çeoƚa
ƚ come en fioƚo

j de jaketa e de fameja
gnente q de coadro/cuadro
np canpo e no mp campo

Manco mal ke no li ga tegnesto bone le dopie: anca la ss ke ƚa ghe xe cara a i venesiani dèso (desso)


Ƚi ga voƚesto mantegner ƚa grafia drento i confini vixivi taƚiani co ƚa xonta ƚome de ç e de ƚ ke no ƚe ronpe sta vixion.
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » lun ott 13, 2014 8:34 am

Mi a seitarò a doparar k par ch e x par z (na olta x e na olta z xugo/zugo).


El xgràfo K el ghe jera xa ente ła łengoa venetega fina dal VI secoło vanti de Cristo:
Venetkens
https://docs.google.com/file/d/0B_VoBnR ... VGVjQ/edit

Immagine
https://docs.google.com/file/d/0B_VoBnR ... er=1&w=800

Ła (łetara) o el (gràfo/xgrafo) K entel Cador

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... ucoler.jpg

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... ma-fen.jpg



Sao ko kelle terre ...
...
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Sixara » lun ott 13, 2014 12:32 pm

Berto ha scritto:Mi a seitarò a doparar k par ch e x par z (na olta x e na olta z xugo/zugo).

Vàra ke X/Z no i xe uguali :
x-ùgo nol xe el suono de z-ùgo ( almanco par mi).
Elora mi a scrivarò ts de ts-ùcaro/ts-ùca par ex., pa distinguarlo da z de z-ùgare/z-ògo;
però nò senpre, ke finké no i se mete d acordo solserio de darghe de le regole, mi vago vanti col cipilegno ( ca me cato bèn cusì). :)
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » lun ott 13, 2014 8:02 pm

Sixara ha scritto:
Berto ha scritto:Mi a seitarò a doparar k par ch e x par z (na olta x e na olta z xugo/zugo).

Vàra ke X/Z no i xe uguali :
x-ùgo nol xe el suono de z-ùgo ( almanco par mi).
Elora mi a scrivarò ts de ts-ùcaro/ts-ùca par ex., pa distinguarlo da z de z-ùgare/z-ògo;
però nò senpre, ke finké no i se mete d acordo solserio de darghe de le regole, mi vago vanti col cipilegno ( ca me cato bèn cusì). :)



Raxon = ragione
Xogo/xugo ( zugo/zogo) = gioco
Xo (o zo) = giù
Xa (o zà) = già
Xorno o jorno o zorno = giorno

A zonzo : xonxo o zonzo o xonzo o zonxo ?
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Sixara » mar ott 14, 2014 12:45 pm

Berto ha scritto:Raxon = ragione
Xogo/xugo ( zugo/zogo) = gioco
Xo (o zo) = giù
Xa (o zà) = già
Xorno o jorno o zorno = giorno

A zonzo : xonxo o zonzo o xonzo o zonxo ?


Ra-x-on
Z-ògo
Z-o
Z-à
J-orno

A z-on-z-o.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: Flaminio's way

Messaggioda Sixara » mer ott 15, 2014 4:02 pm

Mi a digo : Venè-ts-ia.
Kela -Z- ke mi, pa comodità mia, a scrivo /ts/ podarìa anca scrivarla /zh/ pa far capìre kel suono lì particolare, difarente da -Z- de /z/ente, tanto pa intendarse.
A lo sò ke pa altre parti del Vèneto el ghe pàre stranbo ( ke mi penso lori i dirìa : Venè-s-ia e xènte ), ma par mì lè cueo. Nò solo par-mi ma anca Flaminio de Poli el ghe raxona sù so sta copia de fonemi e l dixe :
"zh è un segno che nella grafia veneta comune non viene usato nonostante che il suono corrispondente sia molto diffuso".
Elora nol xe po' cusì stranbo kel /zh/ o /ts/ come ca voemo scrivarlo: gan-zh-o (gan-ts-o) a dixemo naltri e go-zh-a, zh-en-zh-ala, zh-ento e naturalmente, zh-ùca. :)

El dixe Flaminio ke kel suòno lì lè " piuttosto rustico e arcaico", ma mi me stà bèn ke l sia cusì ke mi, a difarenzha de altri, penso ke te on dato momento storico n Vèneto boàri e palàdi i parlava tuti la stesa lengoa e la jèra 'rustica' , ke altro podevela èsare? Ma nò i venesiani, lori i parlava la soa de lengoa ke no la xe la mia e no podarà deventarla ( ke gnanca la me piaxe, dire la verità, preferìso de gran longa el cioxòto-marinante parké - denòvo - lè "piuttosto rustico e arcaico".)

E doncue:
zhanpetare
zhervèi
zhièlo
zhìgala
zhìma
zhocàra
zhòco
zhopèlo
zhulàre
e
zhoéta
(secondo Flaminio e anca secondo mi)

Po' naltra roba el dixe Flaminio a propoxito de kela -zh- lì : ke " dh, th, zh suonano come nel longobardico skuldhaizho : sono suoni di origine paleoveneta o longobardica?" - el se domanda.
E mìa tuti i xe bòni de pronunciarla kela tsèt lì ... :D

( ma la domanda granda la xe : còsa ca vòe dire skùl-dha-i-zho :? )
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » gio dic 18, 2014 9:11 pm

Come kel scrive en ƚengoa veneta el venesian Unberto Sartori (Umberto Sartori), el scrive da can el ga parfina scançelà ƚa X del venesian XE par doparar lomè ke ƚa grafia tajana, ‘l gà anca en odio ƚi veneti ke vol leberarse da ƚa Taƚia e da Roma e ‘l ga enamente lomè ke Venesia el resto del Veneto no existe:

http://www.veneziadoc.net/venezialog/la ... omment-226

Te go sà dito anni fa che no sé un to dirito cambiarme el nome… E gnanca sé to dirito dir che mi savaria calcossa de ti a to piasser.
De fato no te considero un studioso, e gnanca un sercador de verità.
So al contrario convinto che ti parti da idee preconcete e che ti ghe serchi sostegno sensa badar a le leggi fondamentai de l’Informatica, overo la congruensa, la consistensa e l’affidabiità dei dati.
Ti dimostri de pensar che sia la quantità de le notissie che possa far opinion, e no la qualità.
Dito questo, le ex-isole al largo, in un specio de basso fondal come queo de fronte a Grado, dimostra solo queo che te go sà dito, o vero che le mote se move e sé sogete a erosion no solo che sui bordi, ma anca dal basso.
Se ti fà una montagnola tonda de sabia, e ti ghe scavi intorno, ti gavarà che la sima deventarà sempre più bassa.
Quanto ad Aquileia, te dago una drita. Sè altamente possibie che no sia sta i romani a fondar Aquileia, ma viceversa. De le sete Grandi Isole Costiere de l’antica Endolaguna, Grado gà Tradission de esser stada colonia Troiana, cussi come Muran invesse Fenicia.
Queste comunità del litoral esterno risal, sempre co alto indice de probabiità, a tempi remotissimi, tratandose de basi navali dei Popoli del Mar, dai Minoici ai Egissi ai Greghi ai Micenei.
El gran precoce svilupo de le cità de Teraferma come Aquileia (almanco 2000-3000 A.C., Altin diritura forse de più) se deve proprio al raporto coi navigatori foresti, che portava merci preziose e tecnologie mai viste dai Neolitici che popolava la linea costiera interna de le barene.
Questo se queo che ritengo ragionevol pensar, sempre tignindo presente che se movemo ne l’ambito de la legenda ricavabie da i pochi reperti ritrovai.
Va a visitar el Museo de Altin, la parte all’aperto. Ti trovarà un edificio monumental e quasi megalitico che sé più de tre metri soto el livelo del cardo roman.


Mi a ghevo scrito:

Mandi Unberto
te ƚo se nò ke mi a so on studente studioxo, a cu ghe entaresa lomè ke ƚa conosensa de come ke xe ndaste veramente ƚe robe, no me entaresa altro; no go dogmi da defendar a ogni costo o edeoƚoje da portar vanti e se longo ƚa çerca a ciàpo de ƚe cantonà o xbajo strada no me sento mal ma poungoƚà a far mejo, a star pì tento.
Mi no ghe vago drio a kikesipia e se no capiso me fermo a capir e no sostegno nesun par partaria.
Me par ke a Gravo, al largo e soto acoa a sipia stà catà i resti de ƚe cexe de S.Gotardo e de S.Agata:


S.Gotardo e S.Agata
https://www.youtube.com/watch?v=X6FstaLgpb8
S.Gotardo poxidonia riprexe TurSub Grado
https://www.youtube.com/watch?v=hKCfuhVZimA&amp
Orti-san-gotardo.jpg
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... otardo.jpg


Ghe ghevo fato nodar ke Otavio Spagnuoƚo el se gheva xbajà:

Me par a mi, se no go leto mal, ke el bon Otavio el gapie fato confuxion, parké el trà fora el somexo dei ponti e del molo de Akileja come se Akileja la fuse stà sol mar dexmentegandose (o no savendo) ke Akileja no la jera sol mar ma sol fiume Natisa e ke i conti no cogna farli sol livelo medo del mar ma so coelo de fiume Natisa. Par mi la xe na mancansa grave ke la ghe tol ogni bon senso a la so cretega a la teoria del
l’eoustatixmo (alsamento del liveƚo del mar).
Akileja, Altin, Adria e Spina ƚe jera tute vece çità-porto su fiume e no sul mar
.


La storia contà da Ottavio Spagnuolo
viewtopic.php?f=148&t=1263

Par Sartori, Ottavio Spagnuolo lè on siensiato anca se ‘l scanvia l’acoa del fiume Natisa par acoa del mar Adreatego; mi ke ƚo go fato notar a no so gnanca on studente-studioxo:
Sartori el scrive de mi : De fato no te considero un studioso, e gnanca un sercador de verità. So al contrario convinto che ti parti da idee preconcete ... ;)

Sti venesiani, ƚi vol ver raxon anca coando ke ƚi ga torto. El ga parfina scançeƚà el ƚigo al sito de Filarveneto.

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... ssiani.jpg

Par ne bona sorte no so venesian (co do ss) ma veneto vixentin (co ƚa x).
Sti venesiani ƚi ga ƚe mema creansa e ƚa mema rogansa dei romani.
Speren ke no torne ƚa Serenisima co ƚa so arestograsia venesiana, se no me tocaria migrar da ƚa me tera veneta.
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » lun feb 16, 2015 9:05 am

Thidadèa, Çitadeła, Sitadeła (Cittadella) coała grafia ?

viewtopic.php?f=174&t=1394
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Coała grafia par ła łengoa veneta: tałiana o ouropea?

Messaggioda Berto » gio feb 19, 2015 11:06 pm

Come ke łi ga scrito "sportełi" a Çitadeła

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... tadela.jpg
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

PrecedenteProssimo

Torna a Grafia veneta e venetega - Grafia Veneta Unitaria (Onidara)

Chi c’è in linea

Visitano il forum: Nessuno e 6 ospiti

cron