Palù de Nadia Breda

Palù de Nadia Breda

Messaggioda Sixara » ven giu 03, 2016 11:23 am

Palù de Nadia Breda
viewtopic.php?f=162&t=2320


El blog de l antropologa Nadia Breda so i Palù ( ma anca altro) e l so sàjo so le Grandi opere come disciplinamento della vita,
tecnologie del sè e del territorio.
.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Palù

Messaggioda Sixara » ven giu 10, 2016 4:07 pm

Nadia Breda la ne porta spasizàre pa i palù
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Palù de Nadia Breda : i palù/el palù

Messaggioda Sixara » mer giu 22, 2016 6:25 pm

Metonimie: i palù, il palù, cusì se intitola el cap.2 de l bel libro de Nadia Breda intitolà Palù Inquieti paesaggi fra natura e cultura.
Parké - l è vera - a se ris-cia de confondarli i palù co el palù :

" Indicati al plurale, per palù si intendono paesaggi caratterizzati da risorgive d'acqua, colture prative, circondate da siepi e via via da un bosco lineare che si insinua dentro le colture [...]. Indicata al singolare, invece, il palù è un'erba, la carice (Carex sp.), che si raccoglie in queste zone e che, dopo essere stata essiccata, viene usata per impagliare le sedie."

E doncue i palù/èl palù :
I palù l'é dove che vien su èl palù, i palù era el posto del palù, era qua insoma, la ghe dixe na informatrice, L'é par quel che l'é ciamà i palù, parché èl palù vien su bèl grando, ma mi conose che palù sia èl terén, i pra.

Cosèla na metonimia? Na figura retorica de l tipo " una parte per il tutto" : l èrba-palù l è na parte de i palù ma la i raprexenta. E se la i raprexenta a vòe dire ke l è inportante o ke la zènte ke ga dà el nome, la 'a ga intendesta come inportante, ke l è cueo ca conta, nò el resto.
De palù a ghi n è dapartuto e de modi de ciamarli, anca : paeù, pallù, paludòt, paludèi, paludèt, paludetto, palughét, paluèl, palughetto. De le 'olte a te lo cati tel nome de na strada: Via Palù, Strada dei palù...; in Toscana a se cata padùle, in Sardegna pauli. In Francia palus; Inghilterra e Irlanda bogs. A ghi n è anca fòra de l Europa, n Africa, n Messico, n Cile e anca par là i avarà i so nomi.
Podòpo a ghè altri nomi ke ga ke fare col palù : la serie de i toponimi ca fà riferimento le risorgive cofà fontane, fontanàsi, fontanèle, bunc', strada de i bunc';
la serie de le praterie (mòje), cofà pradazzo, camòi, bassoni, saccon;
la serie de le essenze vegetali de i posti-mòji cofà le sère (nome locale de la Typha latifolia), bosco, bar de spìn.

Palù l è mas-cio, nol ghe corisponde a la palude de l italiàn. El palù no l è la palude o almanco, no l è fato solo ke de palude ma anca de prài, umidi fin ca te vòi, ma no te ghe sprofondi drento co te vè far-fén, par exenpio. Come spiegare?
I palù i ghe someja i bocages de la Francia, i è
" paesaggio di passaggio, liminare fra l'umido e l'asciutto, e perciò non direttamente paragonabili a una palude, sistema invece di tipo fluviale."

El nome palus a te lo cati te la terminoloja latina, col steso significà, secondo el studioxo de le paludi antiche Giusto Traina, del greco limne.
E cosè ca vòe dire el greco limne?
Boh. Ca no se capìse gnanca bèn come ke i l intendea el palus te la cultura latina.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Palù de Nadia Breda : i palù/el palù

Messaggioda Berto » mer giu 22, 2016 7:06 pm

Sixara ha scritto:El nome palus a te lo cati te la terminoloja latina, col steso significà, secondo el studioxo de le paludi antiche Giusto Traina, del greco limne.
E cosè ca vòe dire el greco limne?
Boh. Ca no se capìse gnanca bèn come ke i l intendea el palus te la cultura latina.


Tute voxi pristoreghe e ke no le xe de orexene graga e latina

Lea, lia, loa, lua, losa, lozza, letamaio, luamaro, lutia, leda
viewtopic.php?f=44&t=2226

Lemene, Limena/Limene, Limen, Limana, Liman, Lima, Limia, Limina, Limone, Limon, Liona, Lyon, Lona, Emona
viewtopic.php?f=45&t=2227

Lutrano, Luton, Lutezia, Luxasia/Lusatia, Luxia, Lusitania
viewtopic.php?f=45&t=2228

Pałù (pałua, palude, paduła)
viewtopic.php?f=44&t=2220

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... olexie.jpg

Olt, Aluta, .... Lea, Lua, Luamaro, Leida, Leira, Loira ..., Limena, Emona, Limone, ..., Lyon, Lutetia, Luxasia, ..., Melegnan, Lignan, Legnago, ..., Lugan, Lugo, Palugana Palù, ..., Mel, Melma, Mala, Mara, Mos, Morsa, ...
viewtopic.php?f=45&t=497

Mòta, móta e mota (?)
viewtopic.php?f=44&t=240
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Palù de Nadia Breda

Messaggioda Berto » mer giu 22, 2016 7:19 pm

Carexe (carice)

https://it.wikipedia.org/wiki/Carex
Carex L., 1753 è un genere di piante della famiglia delle ciperacee. È il genere più ricco di specie dell'intera famiglia.
Si trovano in tutto il mondo ma principalmente nelle zone temperate.
Molte specie di carici (ma non tutte) si trovano in zone umide dove possono costituire la vegetazione dominante, in particolare nelle torbiere basse dette cariceti.


L'omo el ga enparà a tesar, entreçando l'erba, ła paja, el sparto, łe càne, i baketi, łe visce, łe festughe, łe strope.
viewtopic.php?f=147&t=725

Fastugo/festugo, feston, enfestà, festa, fàsti, fasto, fàso, fàsa
Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... estuga.jpg
Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... 02/170.jpg



Paja, paglia, palia, pala, palea (straw, stroh, strame, halm)
viewtopic.php?f=44&t=1679

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... Paja-1.jpg
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Palù de Nadia Breda

Messaggioda Berto » mer giu 22, 2016 8:08 pm

Caxe de paja e caxoni de cane pałueghe (pavioła?)

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... Paja-2.jpg

Caxe, corti, castełi, viłe, viłai e çità, cexe e muri veneti
viewtopic.php?f=172&t=938

Cana-canaro-caneva-canevera, canestro, canarejo, canal, scanà, cantar
viewtopic.php?f=44&t=621

Cane de palù, canari o loghi-posti boni par cane da palù, par łi coverti de łe pałifate e de łi caxoni; anca par łe rełe de łe canarełe e par łe marełe

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... elet-1.jpg

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... del-Po.jpg

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... 270024.jpg

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... 270025.jpg


Manutenzione dei casoni Chiesti aiuti al Comune
I concessionari sostengono notevoli spese per trasportare le canne e sostituire le coperture. Alla scadenza la “mota” ritorna però in capo all’amministrazione di Antonio Boemo
08 novembre 2014

http://ilpiccolo.gelocal.it/trieste/cro ... 1.10273510

Tra gli interventi più lunghi, faticosi e costosi per il mantenimento dei casoni c’è la copertura in canne. Oltre al reperimento della materia prima è, infatti, necessario trasportarla con una barca. Poi si devono legare le canne con tecniche ben precise e quindi fissarle al tetto e alla muratura esterna. Questa importante operazione è a carico dei concessionari, che pagano un canone annuale al Comune, che si aggiunge ai molto soldi che devono spendere per consolidare la mota e sistemare i casoni.

Ogni anno si notano gradesi che si recano, con le barche o le batele piene di canne o di altro materiale, verso gli isolotti. Sulla mota devono poi rimanere per parecchi giorni per completare l’opera. La quasi totalità torna ogni sera a Grado, ma più di qualcuno preferisce rimanere nella mota per il tempo necessario a realizzare il consolidamento delle strutture.

Si tratta di un intervento che si deve fare regolarmente ogni anno. Proprio per questo ci sono sollecitazioni dei concessionari verso il Comune, affinché l’amministrazione venga in qualche modo incontro alle necessità e alle spese, poiché alla scadenza della concessione il bene torna in capo al Comune.

E’ un po’ come per i concessionari degli stabilimenti balneari. Spendono per mantenere e ampliare le strutture, ma alla fine della concessione le devono restituire al Comune.

Ma se il mantenimento dei casoni è un impegno non da poco, che va fatto per mantenere intatto il fascino della laguna, un’altra preoccupazione non meno sentita è quella di poter raggiungere la propria mota con la batela, cosa che talvolta diventa impossibile con la bassa marea. Ciò poiché non è permesso ad alcuno di scavare. E non parliamo dei canali ma anche delle semplici cavane (quei piccoli ripari delle mote per ormeggiare le batele) che ogni concessionario non vede l’ora di poter scavare. E’ un’assurdità, se pensiamo che la bonifica dei canali riguarda il materiale che il mare erode dagli argini. Ciò che chiedono tutti è di poter rimettere sabbia e fango dov’erano. Non è però possibile.

«Pur se la laguna, tranne i canali navigabili più importanti (come la Litoranea veneta, ndr) appartiene al Comune – afferma l’assessore all’ambiente Emiliano Facchinetti - peri fanghi tutto dipende dalle varie leggi, anche regionali». L’assessore ha cchiesto a tal proposito, assieme ai Graisani de Palù, un incontro con gli assessori regionali Santoro e Vito, proprio per discutere sulla questione della movimentazione dei fanghi.
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Palù de Nadia Breda

Messaggioda Berto » mer giu 22, 2016 9:23 pm

Pavera, pavio, paverina, paneli, panocia, pan, ....

pavera nel veronese è la serice, una qualità d’erba palustre; serviva per legare le canne dei graticci.

pavio, granella; el pavio nel riso, riso sporco; nelle risaie le mondine pulivano il riso dalle erbe infestanti che crescevano nel’acqua assieme al riso; pavio perché erba d’acqua, palustre-lacustre.

Immagine
http://www.filarveneto.eu/wp-content/up ... io-308.jpg
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: Palù de Nadia Breda: carexìna

Messaggioda Sixara » sab giu 25, 2016 10:44 am

Carexìna a la ciamemo naltri l èrba-palù, kel èrba verdolìna, morbida, lizièra, longa, ca te la càti ncora zovane sa te vòi farghene el sènto de le carèghe.
L èrba carexìna l è femena, no l è el caréto ke l è mas-cio; ki ke và catàre la carexìna ( o el careto) el se ciama caretaro.

Cuà i spiega calcòsa so la carexìna e l careto:

Il “carice”, nel Mantovano, è un’erba morbida, alta e folta, tipica delle zone umide. Da “tempo
immemorabile” si usa per impagliare sedie e fiaschi, come ne scrive – da esperta – Auretta Monesi.
ma – attenzione! – solo le erbe “femmine” forniscono il materiale adatto; quelle “maschie” –
riconoscibili perché “ inalberano un pennacchio d’infiorescenza” – sono troppo dure e pertanto non
flessibili. In termini di specie botaniche, si distinguono la “caespitosa” e la “riparia”; altezza sino a
150-180 centimetri.
...

Carex elata

Cuea xe la carexìna - da naltri de le bàse - l erba-palù no lo sò, ke no la go mai vista.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Palù de Nadia Breda: Raccoglitori di palù

Messaggioda Sixara » sab giu 25, 2016 11:56 am

Còsa se fà col palù?

El palù? Na volta i inpaiéa le caréghe col palù.

Co la và intervistarli - la Nadia Breda - i so informatori, tuti ghe risponde ke l palù el serve pa inpajare le carèghe. Cualkedun ghe dixe ke i contadìn i se le inpajava da luri soli, le carèghe, d inverno co i faxea pasàre el tenpo a i filò; altri ghe conta ca vegnea zo da le montagne de la zènte a posta pa inpajàre carèghe : i caregheta.
La fa in tenpo a intervistare l oltemo raccoglitore de palù, Massimiliano Falcade de l Quartier del Piave, e conpagnarlo a
"raccogliere grandi mazzi di palù, il 21 giugno 1991". Indove? Te i palù, naturalmente, lì tornovia. A catàr palù te i palù.

El dixe Massimiliano Falcade ke, el periodo justo pa catare el palù, i è i oltemi cuìndaxe jorni de Jugno, parké el palù ormai l è cresù fin la so alté'za :
El palù pì alt l'é anca de pì de do metri, ma ghe n'é anca de pì pìcol.
L è el periodo justo anca parké no è gnancora cresésta la scanthèrla, ke la ghe fà solo ke de i dàni a el palù, inmisiandoghése, ke dopo te toca fare fadìga dopia a curarlo da tute erbe ca lo 'sporca', come.
Bixogna catàrlo prima ke i tenporàli i lo destìra n tèra, ke 'lora el se xmàr'za e prima ca vegna zo le prime fumàre ke se nò el se inèbia, el dixe Massimiliano; el se màcia co l umidità e na olta ke l è seco, lì indoe ke ghè la macìna el se scavé'za.
Se fà fadìga catàrlo el palù, tel senso ke a no ghi n è pì de posti indoe ke l pòsa crésare :

Pian pian no se cata pì el palù parché i ara, i lavora, i parécia le tère, i elimina tuti i posti del palù, ghi n'era do tre pra dove ghi n'era palù che i lo taiéa a novenbre par stràn, i ghe à butà na medesìna e l'é secà tut, l'é mort anca el palù, adès vien su sol erba bòna.

èrba bòna a vièn-su :?
pòro-palù, ke i ghe ga butà la medesìna e l è secà-tut, l è morto anca el palù; gnan più da stràn el ghe serviva, figuremose pa inpajare le carèghe.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: Palù de Nadia Breda

Messaggioda Berto » sab giu 25, 2016 1:25 pm

pałù = erba de pałù (di palude) o erba pałustre


https://it.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%B9_(paesaggio)

I palù sono paesaggi naturali tipici di alcune aree pianeggianti tra Veneto orientale e Friuli.

Il termine palù, di antichissima tradizione in diverse aree, è un plurale metonimico che definisce le aree acquitrinose, umide e prative dove cresce il palù, termine singolare che definisce popolarmente un'erba appartenente al genere carex.

I palù sono aree di risorgiva, di grande fertilità ma inadatte al lavoro agricolo: in passato sono state luoghi di raccolta, ma tenute sempre ai margini, in quanto inabitabili, impenetrabili se non per manutenzione o per portarne fuori palù (carex) e legname, data la presenza di zone boschive e di siepi attorno ai prati.

I palù hanno sede in aree di dimensioni piuttosto contenute, dislocate ai margini di aree agricole, perlopiù nella fascia mediana della pianura veneto-friulana, dove le acque sotterranee, scendendo dalle prealpi, incontrano un limite argilloso oltre il quale non possono andare, costrette così a emergere in polle di risorgiva.
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Prossimo

Torna a Anbiente

Chi c’è in linea

Visitano il forum: Nessuno e 2 ospiti

cron