Sixara ła ga postà da n’altra parte ste robe: http://evenesie.prophpbb.com/topic59.htmlCòsa magneli i tsigagni?Mary Beth Brookby in Cibo gitano : unità nella purezza. Tradizioni gastronomiche di un popolo nomade la se domanda :
Cosa accade quando una particolare popolazione non ha confini nazionali, come nel caso dei gitani?
Esistono strutture unificanti per le sue pratiche culinarie nonostante l'ampia diaspora in luoghi diversi?
Ma ndemo co ordine : ki xeli i tsigagni e da indoe viènli?
I linguisti i à senpre dito ke i vièn da l India vardando a come ca se someja la lengoa rom e l sanscrito, podopo a partir da la grande migrasion verso el NordEst de l Europa a la fine del XIII secolo i se ga xmisià co altre lengoe, persiano, greco-bizantino.. ma la grande domanda la jèra : se gài xmisià anca etnicamente oltre ke linguisticamente co altri popoli?
Pararìa de nò : tel 2001 " il Centro per la Genetica Umana della E.Cowan University a Perth, concluse che l'analisi del lento polimorfismo evolutivo ha identificato una singola linea paterna e una singola linea materna di origine indiana, condivisa da tutti i gruppi di rom testati. Così i rom discendono da una piccola minoranza ancestrale che si è in seguito frazionata in diverse popolazioni in Europa."
Elora xe sicuro ke i vièn da l India. E come se ciameli i tsigagni? Rom cofà la lengoa rom, ma nò tuti i grupi rom i se auto-definise rom : a gh è i tsigani de la Romania, i gitani de la Spagna, i tattare de la Svezia, i manush francexi, i romanichals inglexi.. i sìngani vèneti..
de na roba i è sicuri cusì framentà e despersi come ke i è : de la difarenza fra l èsare rom ( cofà ajetivo) e gaje o nò-ròm.
" Il fattore comune è la coscienza non tanto di ciò che sono, quanto di ciò che non sono: i rom non sono gaje."
Ma ndemo vanti co i sìngani : elora ghe xela na 'cuxina rom'? Anca màsa sa se va vardare i elementi unificanti de na cultura cusì despersa ke i xe senpre n riferimento a on codice de purezza e al so contrario de impurità de i alimenti ( ma anca dei conportamenti).
La Brookby la dixe ke " due fattori risultano essenzialmente rom, risalendo forse a prima del loro arrivo in Europa. Uno è il profondo timore per lo spirito dei defunti, che sottende ai riti funerari. L'altro, ancora più diffuso, è il terrore della contaminazione e il rispetto della purezza rituale, con tutte le proibizioni che ne derivano. Questi tabù fanno riferimento a persone, oggetti, parti del corpo, argomenti di conversazione e cibi."
El codice de purezza, cusì come pa i indiani, el ghe serve da 'confine etnico', par ixolarse dal resto de la soçetà ke la vien considerà impura.
(
Ki a ghè o prinçipio de etnorasixmo)
Ma come? naltri a ghemo senpre pensà ke lori i jèra cuei onti, nò naltri ca semo tanto civilizà, tuti bèi néti e parfumà..
Ma, secondo cueo ca dixe la studioxa, no xe on cibo n particolare ke lori ghe fa skio ( la carne de maiale par ex. pa i ebrei-musulmani) ma el tratamento del cibo o da indoe e da ki ke l vièn. Elora i fa cusì : el magnare i lo aceta da nantri, da le nostre màn dixen , solo ke n aparenza po' na olta ke i è 'caxasoa', drento tel so anbiente 'puro' i ghe fa el tratamento de 'purificazione'.. i ghe tira via lavandolo no so cuante olte la contaminazion dà anca solo dal contato co l gaje ca lo ga tocà.
Nantri pa lori a semo 'sporki' senpre. Anca solo a parlarne asieme. (
Li singani li xe purpio etno-rasisti)
Ma dìme : ghe xe ncora dei sìngani da le to parti ke i vièn fare la 'cuesta' e voialtri a ghe dè dea roba? Da naltri nò, non più.. da àni ormai. I se la tòe diretamente dal frigo.
La soçetà rom la se fonda so la distinzion fra conportamenti vujo ( puri) e marime ( impuri):" I rom sono stati pesantemente discriminati e perseguitati per secoli. (
??? Li se ga fati malvoler altro ke descremenà).
La loro tattica di sopravvivenza è spesso stata, a livello storico, l'invisibilità che li ha tenuti separati dalle culture dominanti. I rom sono stati capaci di mantenere un notevole grado di integrità culturale non solo escludendo i gaje dalle loro vite private, le leggi, le pratiche e i valori, ma tenendoli all'oscuro riguardo le loro lingue e istituzioni sociali."
Elora el confìn el pàsa par el codice de pureza, ke solo lori i sa e ke naltri nò e gnanca i ne lo dixe, podemo solo ke confrontarlo, par ex. ( visto ke i vièn da là) co cueo indiano.
Però, anca par lì noè ke ghe ne capìmo tanto, naltri ocidentali parké - el dixe l antropologo Arjun Appadurai- " ... mentre moltissimo è stato scritto riguardo al mangiare e il nutrirsi nei testi induisti di tipo legale, medico o filosofico, pochissimo è detto sul cucinare. (...) Il vasto corpo di regole, massime, prescrizioni, divieti e ingiunzioni riguardanti il cibo in pratica non contiene ricette (...) Il cibo rimane compreso all'interno degli aspetti medici o morali del pensiero induista, e non diviene mai la base di una logica gustativa autonoma."
Elora gnente riçete scrite te la cuxina indiana cusì come te cuea gitana cuei ca scrive ricetari i è tuti dei gaje.
I consuma tanta roba conjelà propio pal motivo ca dixevimo desora ( ke cusì co na bela brinà se ghe tira via tuta la marime de i gaje..).
Ah i sa dove ndare.. fameja mia co jèro picola a ghevimo dei tsìgagni ca pasava regolari lùri, ogni àno.. senpre cuei, me ricordo dee putìne bionde co la pèle scura, le parea propio dee indianine.. memàma la ghe dava parecia roba, mésa via propio par lori. No' jèra fare la carità, no' sò .. jèra naltra roba. Anca co i altri ca vegnea : zente de ogni tipo e no' te mandavia via nisùn man scorlando.
Anca mi so contraria a darghe skei : mi no' ghe dào skei a nisùn ( però a gò on debole pa' cuei ca sona la fixarmonica.. cuei sì ma cuei i sona.. calcosa i lo fa..).
Dixevimo ke i rom i ga senpre praticà la separazion da la soçetà gaje pa mantegnere la so forza culturale e sociale. Sicome ke i gaje i xe onti senpre, parké i xe ignoranti de le regole so la purezza i rom i se tien a la larga da i nò-rom.
Però bixogna intendarse so còsa ke xe la 'sporcizia' pa i rom : "i codici di purezza incentrati sul cibo spiegano gli atteggiamenti igienici dei rom riguardo al mondo, se stessi e gli altri. La sporcizia è spesso descritta come materia fuori posto ... e in genere, i concetti di materia e fuori posto determinano la percezione dello sporco e del pulito e di conseguenza i comportamenti connessi."
I ga de le regole ke naltri no capìmo : par ex. i rom vlax de l Ongaria i fa na distinsion fra le robe ke le xe melyade ( visibilmente sporche) e le robemarime ( ritualmente impure).
L è on modo difarente de intendare l onto : " Mentre i gaje sono concentrati sulla sporcizia visibile, i rom sono preoccupati della pulizia interna. E le due culture si percepiscono reciprocamente come sporche e impure."
E cusì na caxa dixordinà e poco curà no la xe 'marime' sa se rispeta le regole sol lavare e preparare el magnare: la xe solo ke 'melyade'.
E na caxa indoe ca ghe xe stà solo ke i rom, anca se la xe melyade, l è senpre pì 'pulita' de una indoe ca xe pasà i gaje.
El codice marime el se aplica soradetuto al magnare: " precauzioni e divieti funzionano come ricordo continuo delle regole di separazione". L è come se - faxendo da magnare - i mantegnese viva la memoria de le regole ke le vale anca pal resto de le so atività.
Elora " qualsiasi animale, vegetale o minerale che supera la soglia dell'abitazione è esaminato accuratamente ed è considerato del tutto sicuro solo quando è prodotto e mantenuto nelle confezioni, oppure appena colto." Anca on onbra la podaria contaminare el cibo.
I rom i la ga sta abitudine de magnare n conpagnia: oltre ke ai pasti jornalieri i se riunise anca pa le so cerimonie e ocaxion sociali ke le prevede de i piàti speciali senpre abondanti e speziati.
Come i so (ipotetici) avi indiani i rom i fa diferanza fra cibo 'ordinario' e cibo 'fortunato' (baxtalo), na distinzion ke la mete n relazion el magnare co la salute: "ogni ingrediente non è rilevante solo per il corpo ma anche per lo spirito".
On piàto ligà a la cultura rom el jèra el riccio arrosto e, sibèn ke al dì de oncuò l è deventà senpre manco popolare, " alcuni anziani ne sono ancora ghiotti".
I lo ciama
hotchi-witchi " curiosamente la stessa parola usata in sanscrito per il riccio e il porcospino. I rom consideravano i ricci come animali puliti, in quanto si nutrono di cibi puri e nutrienti, ed hanno abitudini pulite. ... Il riccio arrosto è considerato ricco e succulento, con un sapore simile al maiale. Un riccio grasso poteva essere cucinato in vari modi, ad esempio avvolto in argilla per essere cotto sulle braci di un fuoco d'accampamento. Quando era pronto, l'argilla veniva rotta, e questa portava con sé le spine e la pelle. L'animale poteva essere insaporito con aglio e messo ad arrostire intero sulla brace; quando era pronto, lo si scuoiava e la carne veniva servita da sola o avvolta in erbe aromatiche."
Po' i dixe ke i sìngani i è onti: ma se no' i fa altro ke lavarla la roba..." Molti dei codici tradizionali di purezza hanno a che fare con l'acqua. Ad esempio i rom si devono lavare solo in acqua corrente. I piatti non possono essere lavati nello stesso lavandino o bacinella usati per i panni. Il lavandino di cucina è usato solo per i piatti e non può essere usato per lavarsi le mani. Regole rigide spesso governano il prendere l'acqua da un fiume ; ( na testimoniansa de la studioxa Jan Yoors ke la ga vivesto co i rom del Beljo pa on longo periodo, a la fine de i àni '60 la dixe): ... lungo la riva vengono indicati cinque punti per prendere l'acqua. L'acqua per bere e cucinare doveva essere presa dal punto più a monte; poi veniva l'acqua per lavare i piatti e farsi il bagno. Più a valle, in ordine, l'acqua per i cavalli, per lavare i piatti, e infine per i panni delle donne incinte o in fase mestruale. ... Si dovevano usare secchi diversi per portare l'acqua destinata ai diversi usi. ... Una donna era considerata marime dalla vita in giù e doveva evitare che l'orlo della gonna toccasse un uomo che non fosse il proprio, o oggetti da questo usati. Se la gonna sfiorava tazze, piatti o bicchieri, venivano immediatamente distrutti così da non 'sporcare' i maschi che li usavano. Per questo motivo era considerato un atto di buona educazione il condividere lo stesso piatto con un ospite di riguardo, per mostrare che i piatti erano 'intonsi'. per me era difficile comprendere questo concetto di 'impurità' delle donne, ma dopo aver vissuto con i rom per lungo tempo ho imparato non solo ad accettare, ma anche ad apprezzare gli effetti benefici esercitati da queste ingiunzioni in una società chiusa, che viveva in ogni altro senso in condizioni di promiscuità."
Beh mi nò ca no le capìso ste robe so l impurità de le dòne.
Ke i le metese - n çerte culture - parfìn desora de l àlbore ste femene mestruate e i le tirava zò solo co le gheva finio... ki xe ca ghe faxea da magnare ? I dijunava forse te ke la stimana lì.
Ma no credo: i se RANJAVA mi penso co tute le so cantarine ke i gà so ki ca prepara el magnare se l è puro o impuro...
Gnàn i gaje i pòe prepararghe el magnare, naturalmente ( se l è na dòna-gaje po'..) : " ... il cibo nei ristoranti gaje non viene toccato, o viene addirittura gettato, se l'atmosfera è strana, la sala affollata, o i piatti sono sospetti", tantè ke i preferìse magnare so i piati de plastica o co le màn pitosto de doparare piati e bikieri ke i ga el sospeto ke no' i sia stà lavà ben.
El cafè po', la dixe naltra studioxa C.Miller, " è quasi un feticcio: se la tazza, o il piattino, il gusto, la panna e così via sono sospetti in qualche modo, la gente rifiuta di berlo."
Se on rom l è sospetà de ver magnà o comuncue entrà n contato co n gaje " lo status di marime verrà esteso a tutta la famiglia" e finke l ofexa a la comunità no la va n dexmentega, la fameja la vien emarjnà da la vita publica. Anca el rituale de "accoglimento e perdono" el pàsa pal rito del cafè : " Anche la decisione del tribunale (kris) viene espresso in modo simile : quelli che votano per l'accusato bevono il caffè con lui, quelli che votano contro, no."
Elora : l'isolamento sociale è espresso in larga parte dall'isolamento a tavola cusì come el senso de aparteneza a la so cultura el pàsa pa la tòla : " ... con la classificazione del cibo dei gaje come inferiore per quanto riguarda la purezza, la comunità rom aumenta il proprio orgoglio e il proprio senso di valore.
Tutto ciò tende a dimostrare come per questo gruppo etnico i confini del marime, creino, anche nell'esperienza culinaria, una cultura unificata al di là della diaspora."
M.B. Brookby,Cibo gitano : unità nella purezza in Questione di gusti, ( a cura di) J.Berg-F.Parasecoli, Gambero Rosso, 2006, pp.13-23
Xeła aplicabiłe a l’etnorasixmo dei singani ła łeje Mancino?http://it.wikipedia.org/wiki/Legge_Mancino