Ke òpara granda I Muràsi:
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I lapicidi del Murazzo I simboli del mestiere
di Alessia Boscolo Nata
El muràso/ i muràsi de Soto-marina l è on posto inportante, no vole dire gnente se dèso el pasa scuaxi inoservà a le màse de turisti ca va in spiaja e se, anca i pì zoveni del posto no i sa pì cosa ke l è. Ma cuei pì veci i se lo ricorda ben come ke l jera, còsa ke l è stà par Marina. Senzha el murazho no ghe saria stà Sotomarina, gnente cordone litoraneo e gnanca Cioxa: el mare pian pianìn el se la gavaria magnà, cusì come ke el se magnava tuta la laguna, conprexa Venèsia. Ve lo ricordèo, cosa ke l dixea el Sabadin - ke la laguna la ghea do grandi nemici : i fiumi e el mare ( po' lù el ghe zontava anca i òmeni) e ke l azhion conbinà de ste fortse l avaria méso in grave pericolo l existentsa de la Dominante.
Na laguna , sa te la lasi stare, pian pianìn in domila ani la deventa calcos altro, l è el so destin de trasformarse in tèra, ma Venesia nò, no la podeva permetarlo:
"L'ingente lavoro di costruzione dei murazzi, come scrisse il Morosini : " la più superba e maestosa Opera della Repubblica di Serenissima" era fondamentale per la sopravvivenza degli esili cordoni litoranei. Un' impresa di tali dimensioni mise all'opera numerosi personaggi : inizialmente una serie di progettisti, ingegneri idraulici e savi esecutori alle acque che (...) giunsero alla scelta dei murazzi nella forma che vediamo oggi, declinati in modo diverso a seconda dei lidi in cui ci si trovava.
I protagonisti della grande infrastruttura furono sicuramente le maestranze che operarono per circa mezzo secolo nelle tre località di Chioggia, Pellestrina e Lido di Venezia, responsabili della cavatura del materiale lapideo e del loro trasporto( via mare dalle cave di pietra d'Istria tra Parenzo e Pola), del materiale ligneo per le fondazioni ( attraverso le principali aste fluviali), della messa in opera e della manutenzione.
Le pietre del murazzo che cingono la sponda orientale di Sottomarina da più di 230 anni, recano alcune curiose incisioni scolpite sulla quasi totalità dei conci, (...) molte sono visibili sul lato superiore, sia esso orizzontale nel tratto calpestabile lungo via S.Felice, sia esso verticale, lungo la strada pedonale che costeggia il centro storico.
Le incisioni consistono in lettere dell'alfabeto latino e greco, simboli geometrici e strumenti di lavoro, incisi preferibilmente nella parte centrale della pietra, a pochi mm dalla superficie.
Come si è visto in numerose costruzioni del passato (...) l 'infrastruttura è ricoperta dai marchi di costruzione dei lapicidi che vi lavorarono (...).
Per lapicida s'intende sia colui che taglia e sbozza la pietra nella cava, sia chi lavora come posatore."
Cusì la scrive l Alessia Boscolo Nata ke sol sistema de fortificazhion n lagouna la gà fato la so texi de laurea ma ke, de i segni so i blòki de pièra la se ghea incorto - ela ke la ghe stà so ona de le calete de Marina vècia - solo co la jera drìo zugare col so neodìn pardesora de l muràso : el putìn el se ga robaltà, ela l è ndà tòrlo-su e la ga visto on segno... e da lì n là la ghè ndà n zherca de tuti...
I segni so i bloki de pièra d Istria i pòe esare ligà al nome del mastro lapicida, ke laorando a còtimo el dovea dimostrare el numaro de le pière cavà e laorà; elora sarìa de le 'marques de tailleur' come ca dixe la studioxa Adrienne Van de Winckel o anca de 'segni di identità' pal prof. R.Dionigi, esperto del significato dei segni lapidei.
A ghè da dire ke inte na cava podeva esarghe difarenti scuadre de lapicidi e sicome ke el materiale da cavàre el jera purasè ( tanto da far sù on muraso longo 25 km e largo 14 metri, alto fin 4 m.) , elora par no far confuxiòn i doparava sti sinboli.
I podaria anca esare intendesti come 'segni di utilità', cioè segni par identificare na poxitsion precixa indoe metare la pièra, ma i studioxi i lo esclude, parké se dixe ke i sinboli i se càta in maniera caxuale, come ke le vièn le vièn.
( ma mi no saria d acordo però, come se spiega elora ke tante pière, mese zo una vitsina kealtra le gà el steso sinbolo ?)
Ogni scalpellino ( come se dixe en lengoa?) el ghea el so sinbolo de riconosimento : letare de l alfabeto latino ( inte la catalogatsion a ghè A,C,D,E,H,M,P,U,V) ke le indicava, forse, le initsiali de l nome de l lapicida. Ma a gh è anca letare greche ( alfa e omega), sinboli jeometrici come triangoli, tserci e cuadrati e anca croxe latine e greche.
Po' a ghè anca sinboli de atretsi ke i doparava : el martèo co mànego e testa gròsi, la ulivella ( strumento in ferro a forma di C terminante con 2 occhielli) ke la serviva par solevare i bloki ( con de le corde?).
Tante olte se càta el steso sinbolo su le pière vitsine, come se le faxese parte de on unico lòto de pière cavà da la stesa persona. ( eco spiegà tuto).
No xe fatsile de vedarle le incixion, siben ke ogni pièra scuaxi la ghi n à una desora, dipende da l tenpo e da la luxe soradetuto e mi penso anca ke dipenda da l fato ke no te te spèti de vedarle, ma dopo ke i t à dito ke le ghe xe.. oh te le càti, te le càti altroké, te camini desora dei murasi vardando inzo e tuti i pensarà : ma varda - ga-la perso calcòsa ...? e te le vedi, ona drìo kelaltra...
Ma parké a ghi n è restà cusì tanti? parké le pière del muraso no i è stà lisà, levigà so la facia-vista antsi par la so fontsion ( ke no la jera nò estetica) ndava pì ke ben ke le restese ruvide, greze , parké cusì le ronpeva mejo la fortsa de le onde marine.
Come ke l jera fato el muraso te lo vedi al forte de San Felice : là ncora a xe restà tuti e trè i liveli, partendo dal lato del mare co i scogli digradanti verso el fondo in modo da ronpare le onde, po el va su col secondo livelo, e dopo ncora co l primo, el muraso vero e propio, cuelo pì alto cueo ke doveva servire a fermare le marejate pì violente ( ke de le olte , sibèn ghe fùse i 3 liveli le se roesava isteso par de là de l muro).
No xe fatsile de vedare i sinboli anca par le pàtine ca ghe xe desora, però a ghè da dire ke la piéra d Istria la gà fato ben el so laoro ke le se leze ncora ben, no le s à scancelà co l eroxion:
"Il maggior numero di simboli si riscontra nell'area meridionale del murazzo, mentre nei pressi della darsena Mosella i sassi si presentano molto più erosi, poiché si trovavano maggiormente esposti alle mareggiate; i simboli ricompaiono poi nella parte nord del murazzo, detta 'Cogolera', nei pressi del Forte San Felice. Anche la sponda lagunare presenta numerose incisioni, soprattutto nei tre gradini che scendono verso il Lusenzo (...) maggiormente visibili nei mesi estivi in cui le pietre emergono dall'acqua."
Da sta parte cuà a ghè anca i do leoni scalpelà so do piére, i è leoni in moéca come ca se dixe, cioè i gà le àe piegà ( elora la jera drìo ponsarse Venèzhia te kel periodo là, no la ghe faxea la guera nisùn); uno i lo gà meso zo a roèso e l è propio inposibile vedarlo se no l te vien segnalà. Da kel lato lì a se cata anca le lapidi co l HINC PASSUS ke l segnava le distantse da l punto de scumizhio de l muraso ( al lido de Venesia), lì me pare d aver capio ke l xe el 39 mo hincpassus corispondente a .. no me ricordo parkè el Passus l è na mixura difarente).
(leon-drìto)
(leon-roèso)
(pa ndare al forte S.F.)
Il saggio di Alessia Boscolo Nata si trova in : Chioggia Rivista di studi e ricerche, n.39, ottobre 2011, pp.103-110
Per approfondimenti sulla struttura originaria del murazzo ed evoluzione del centro storico di Sottomarina vedere, A. BOSCOLO NATA, E. ANTICO, Il Forte San Felice e le fortificazioni della laguna meridionale di Venezia, Il leggio, Chioggia, 2010