Manco male ca xe finio el Carnovale. El me spirto calvinista ghe vièn afàno ogni volta ca vedo Venèsia, màscare, voli de colonbine, mariàne, japonexi e.. acoa-alta.
Nantri cuà xo a ghemo na màscara asè bèla, vera, mìa cofà cuée venesiane : el Bonbaxìn.
Col Bonbaxìn no' se skerza :
Dopo, pì vanti a ghe jèra el Bonbaxìn. El xera do tòchi de legno, che'l pareva na testa de mùso o de cavàlo, col pelo grìxo de conéjo e sota a ghe ièra tipo na tonega nera che do o trì òmeni i se fìcava sota e i vìgneva pa' la fenestra farghe paura ai putìni... E i vìgneva parché a te ghe dàsi dù òsi, on salameto, on butilion de vin, parché te ghe dàsi calcòsa!
E sàlo còsa ca voleva dire?
Intanto zà el grìxo e l nero i xe do colori tristi... el voleva dire che , dopo on periodo de festa, gràso, colorà e spensierà a te ndaxìvi drento te on tenpo de relijon!
Che na olta el xera lèje! ...
So on periodo de penitensa!.
Eh si. Penitensa, altro ke carnovale!
El Bonbaxìn el podea figurare difarenti bestie : on mùso, on tòro, on drago, on cavàlo, on cavaron, on orso.. e pardesora de la testa ( de l òmo par soto el tabaro) i ghe metea na vera mandibola de boxgato o bò, ma le pì volte la jèra de lenho ke la la imitava.
Elora sta testona finta i ghe metea i corni e , co la pèle de conéjo i ghe modelava el muxo e i la tacava al tabaro ke forse, cuéo sì ke l jèra fato de
bonbaxìna, na stòfa de coton -
el bonbaxo.
El mantèlo el jèra nero co de i nastri rosi e dei canpanèli e drento a se scondea el " manovratore, permettendogli di muovere dall'interno, un'assicella collegata alla mandibola, dalla quale penzolava una lingua rossa, ed ottenendo l'effetto di un continuo sbattere delle ganasce."
El Bonbaxìn l andava en vòlta conpagnà da altri personàji:
el sìngano ca sonava el violìn o la fixarmonica o anca el cembalo ( sonài);
el boàro ca lo pentava col guièlo o anca podea èsare na speçe de corteo co le Strìe el dì de la Epifania, ca scumisiava el carnovale.
Mi a lo gò visto fare el Bonbaxìn, da i Fiòi dla Vècia de Ca'Mello.. lè na roba
lè gròso, graando k el fa spavento col xbàte kela boca, el fa on caxìn de l inferno ( ma tuti fà caxìn intornovia de lù : l idea lè propio de far-rumore, el rumore rituale). Se dixe
bàtare el tartaroDa noaltri no' se dixeva bonbaxìn, a se dixeva 'bàtare el tàrtaro' ca vòle dire bàtare i denti parché sto animale el sbateva la boca ke la ièra na ganàsa de maiale ...E dopo a pasava anca el bonbaxìn i ghe dixea, ch'el gièra tanto brùuto! El faxea tanta paura! ... el aveva le ganàse de legno e st'omo el tirava el cordìn e lù el sbatéa senpre la boca!
El gèra bruto! El faxea paura davero, sàto!.
Bàtare el tartaro el ièra el segnale ch'el gèra drio rivare el bonbaxìn ... e po' el girava senpre in tondo e po' el te dava anca de le scornà! ... el ièra tegnù par el naso co 'n baston, el gugèlo, i lo tegneva par el naxo e dopo la xente i lo tirava!.
http://www.youtube.com/watch?v=HHTrTvRoURs( me despiaxe no go catà la version col Bonbaxìn ..)
però sta cuà :
http://www.youtube.com/watch?v=SIFrrRKkfaYe anca sta cuà :
http://www.youtube.com/watch?v=l-bDwNDZBn0Cuea del Bonbaxìn la ga da èsare na tradision veça asè, vojo dire de metarse n testa na ganàsa de bestia e far finta de èsare n animale pauroxo.. cofà i Mamuthones de la Barbaja o i Krampus-se n Tyrol.
" Secondo il folklorista russo V.Propp, il quale dà un'ampia esemplificazione delle maschere zoomorfe analoghe al nostrano
Bombasin in epoca contemporanea, in un'area che va dall'Ucraina alla Bielorussia fino alla Grande Russia, lo scopo di questi travestimenti animali era quello di trasmettere alla terra la forza e la fecondità degli animali (...)".
Propp el ghe xonta on elemento inportante pa la dimension rituale de l maskeramento : " l'allusione sessuale, fondamentale nel concetto di fertilità:
Il giovane che si mascherava da toro reggeva sotto la coperta una grossa pentola d'argilla con delle vere corna bovine. una delle forme del gioco consiste nel
cozzare le ragazze, ma cozzarle in maniera che non solo si facciano male ma che provino anche vergogna. Di solito le ragazze gridano e strillano ...=.
E difati ke Natalino de Loreo , uno de i testimoni orali el conta ke l Bonbaxìn
se'l vedeva na bèla dàna el ghe faxeva la corte! La vignea fòra par vedare nò, in corte ... la vignea fòra! Elora lù el s'incorxea ... el ghe ndaxea atorno... el volea anca tocarla!.
Ma sèto molarghe el Bonbaxìn n piàsa SanMarco co tute ke le mascarìne?!
Sparapàn nol pensa a l elemento sessuale col conta del Bonbaxìn : par lù l è solo ke la mixeria negra, la fame scura ca te fà ndare n volta pa ciaparte calcòsa da magnare.
E donca - el dixe -
no'l xe nato come na màscara da Carnovale, come quele siore che tuti ga visto recitare in teatro, ma la jèra na risorsa de i pori desperà, on modo come nantro pa' cojonare la mixeria e ndare a carità senza mostrar el muxo e vergognarse.Ma i lo saea tuti ki ke i jèra a scondarse sota l tabaro :
el Moro Pesìna, on porocàn magro cofà na sangoétola senpre pien de fame, Varisto Cavalaro, Pierìn Zelegaro col guièlo, Cudi Fracheta che'l péciava so 'n pitaro tegnù a roèso a uso tanburo, Ristide Balbo co la cariola e Berto Pegnatìn, pien de tubercoloxi, co la so tronba da militare.A fare el Bonbaxìn - el dixe - a jèra propio de la xente cusì poareta da no' poderse mantegnere on boxgato :
insuma, da na parte a ghe jera i poarìti col bosegato e da l'altra i poarìti col Bonbasin.
S'a te vedivi pasare el Bonbasin, a volea dire ca ghe jera carestia in giro.