Magnàri vèneto-ebraici
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Me xe capità pa' e màn sto libreto de Maria Agostini, Cucina popolare veneto-ebraica, Filippi ed., Venezia,2001, ke gò da verlo conprà a la libreria de l Gheto de Vene'zia, àni fa.
Eco a punto, co se parla de cuxina ebraica n Vèneto no se pòe far de manco de parlare de la prexenza de i ebrei a Vene'zia e takemo da lì :
Venèsia la se fa granda co la Mercan'zia e i comerci i se tira drio, sibèn ke i fondatori de la Republica Veneta no' i li volea, i ebrei, ke i pasava tuti par Venesia anca solo pa ndare a Ocidente. Dezà tel 1152 pare ca ghe fùse 1300 ebrei fluttuanti ke i podea exercitare i so trafici solo ke so l ixola de la Zudeca, ke la ciàpa el so nome propio da i Infedeli. Te i secoli dopo i ebrei, pur ke senpre co la minacia de vegner parà-via. i se ferma dentro la cità de Venesia on fià cuà on fià là; ma xe solo ke tel 1516 ke la Serenisima la decide de confinarli dentro a on sestier bèn precixo.
Nàse el Gheto de Venezia : el primo de tuta na serie ca vegnarà dopo sparsi n tuto el teritorio. El nome - gheto - el vièn da na pronunçia xbalià de la parola gèto o jéto-gìto, ke te kel posto là a ghe jera le vècie fondarie, el jéto.
A metà de l XVII sec. la popola'zion ebraica la contava scuaxi 5000 prexenze par dopo diminuire, màn màn fin a le 1517 unità tel 1797, co Napoleon el va dentro tel Gheto e el lo 'libera', verzendo i portoni ca lo tegneva serà e tirando sù, propio sol Canpo de l Gheto Novo, l Albero de la Libertà.
Se conta ke, te kela ocaxion, i ga fato na festa granda al Gheto : tuti ca balava e cantava tegnendose par màn intornovia a l àlbore de la libertà, po' i ga fato a toki i legni de le porte ca sarava el gheto e i ga dà fògo... on bel fogon, on Panevìn. Jera de Majo, dovea èsare na bela serata co le stéle e la luna ca vardava in zo, tuta sta zente contenta.
I ga fàto sta festa granda co discorsi e anca on ricevimento, on gran pranso e ghe ne jera par tuti, siori e poareti de tuta la cità, ke tanto el jera oferto dai Zudèi.
Da lì n là i ebrei de l gheto i tàca a spostare caxe e boteghe on fià dapartuto in Venezia; piàn-pianìn i se inmisia co i altri veneziàn e cusì anca pa' la so cuxina se riva a na integrazion, a on scanbio de ingredienti e riçete finké no se distingue pì el piàto 'veneto' da cueo 'ebraico'.
Ma elora la difarenza indove xela?
El sito de l Muxeo Ebraico de Venèsia indoe ca se parla anca de la so CUCINA EBRAICO-VENEZIANA :
http://www.museoebraico.it/ebrei.venezia.cucina.html
LA CUCINA EBRAICO-VENEZIANA
Parlare di “cucina ebraica” è piuttosto complicato: si può dire, infatti, che non esiste un’unica tradizione culinaria comune a tutti gli Ebrei. Al contrario ogni comunità possiede una cultura alimentare che è il risultato dell’ apertura verso la realtà circostante e la tradizione locale e dell’adattamento al proprio territorio.
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e indoe ca vegnemo savere ke i piàti de ispira'zion ebraica i è :
la fugazza co le gribole
la melina
el rixo zàlo
le sarde in saor
le fritole de Carnevale
i bigoli in salsa
la suca frita, le suchine frite, la suca desfada o la nota suca baruca
azzime dolci
le àpere
le bìse
gli anezìni
i sucarìni
le impàde
le màndole
el bolo
le recie de Aman
A questo punto non resta che augurare bete’avòn – buon appetito!!
Se propio ono el ga pasion pa ste robe cuà, el pòe senpre notarse a i corsi de cuxìna ebraica de La Cucina del Ghetto, indoe ke i t insegna fare tute kele specialità là desora ( e anca altre...) :
https://fr-fr.facebook.com/La-Cucina-del-Ghetto-390416924341236/
parte ke ono, a vòjo dire, noè ke l ga propio da ndare scòla a el gheto de Venèsia pa fare le frìtole, le sarde n saor, i sucarìni, el rixo zàlo... la nota 'zùka-barùka... i ( retanto) suca-rìxi...