El Gheto de Venèsia

El Gheto de Venèsia

Messaggioda Sixara » lun apr 21, 2014 9:53 am

El Gheto de Venèsia
viewtopic.php?f=131&t=792

Ki xe ca vien co mi fare on jreto al Gheto? :D

Pa scumitsiare na vixita al Gheto de Venetsia storicamente corèta ( e anca filolojicamente) se va dentro da l Gheto Novisìmo, da la parte de Stradanova. Pena zo da l sotoportego ( òcio a la testa pa cuei alti), so la destra se càta subito el Banco de i pegni, cueo famoxo ciamà 'el Banco Rosso'. A sinistra te càti el Muxeo Ebraico e la prima Scòla : la Schola Granda Todesca, la prima ca xe stà istituia (1528) dopo la apertura/chiusura del gheto. La xe la sinagoga de i ebrei askenaziti, i primi rivare Venetsia scapando da le persecutsiòn inte l 13. mo -14.mo sec. Na 'Schòla' no l è solo el tenpio indoe ca te vè a pregare, l è anca el - la 'Bet ha-kenesèth' , la Casa di Riunione indoe ca te te càti co kei altri de la comunità a discorare, e a studiare. Na confraternita, cofà le tante 'scuole' in Venezia.

Tute le Schòle le gà de i elementi comuni fondamentali ( oltre a l divieto de riprodure figure umane soto forma de dipinti o sculture) : inte 'a parete orientale a ghè l Aròn ha-qòdesh, l Arca Santa , ke l sarìa on armàro indoe ca ghè el Rotolo de la Leje, el Sefèr Torah; da la parte oposta a ghè la Bimah ( o Tevah) ke l xe on palketo indoe ca se mete l officiante. Longo le pareti o in mezo a la sala ghe xe i posti pa sentarse, ma solo i òmeni ke le dòne le sta sconte dedrio inte l 'matroneum' ( ke no me vien mente come ca se dixe). Le Scole venetsiane le xe tute a l ultimo piano. Forse pa via de l acoa alta. ;)

Immagine

Ma la sinagoga la jera roba pa i òmeni, le dòne le ghe ndava solo ke intee feste grande, po' xe mia obligatorio ndarghe come pa la relijiòn catolica; la vera santificazione la se fa el Sàbo, caxa soa, co la fameja, cueo xe el tenpio sacro. Elora le dòne, caxa soa, le inpitsa le candele e le recita la preghiera de apertura del Sabato ( ke però el scumitisa el vènare a l tramonto).
El Sèfer Torah, el Ròdolo de la Leje l è na pergamena ncora dèso tuta scrita a màn, da l sòfer, lo scriba specializzato ke l lo scrive co 'n inkiostro speciale e co la péna de oca. La letura del Sèfer la se fa de lùni, de zòbia e de sàbo, inte i jorni de festa e de dijuno.

Immagine

El Sèfer l è scritura sacra, no se pòe tocarlo co le màn. Elora pa no perdare el senho i dòpara el Yad. L Yad la xe n astina ( de arjento de sòito) co la ponta a forma de 'manina' ke l letore el la dopara te le leture publike. Ma l Yad l è anca la Hamsa, on amuleto ( no solo ke de la cultura ebraica) en forma de màn, ke l te proteje da le dexgratsie e malegratsie. La hamsa la gà in mezo on òcio e tuto intornovia paroline majke o anca pière mistike pa la bòna sorte.Inte la trascrizion in ebraico la prima letera l è lo 'yud', na specie de apostrofeto ke saria la pì picinina de l alfabeto e la dovaria corispondare, secondo i kabalisti, a la 'sefirah chochmà' cioè l 'eone divino della saggezza'. La seconda letera, la 'dalet' poe sihnificare anca 'porta
... e la 'porta' pòe èsare cuea ca te verzi o te sèri co , ki ghe n à de bixonho, el vien a piciare da ti ( el poareto se dixe anca : el 'dal').
El dixe el Rabìno :
Viste sotto questo aspetto le due lettere rappresentano uno dei temi principali dell'ebraismo: l'annullamento del proprio ego ( per far spazio alla rivelazione di dio) e l'obbligo dell'uomo nei confronti dei suoi simili.
Avaria dovesto scrivare : D-O e no dio co la minuscola, ke l nome de D-O no se pòe scrivarlo, lezarlo, pronunciarlo. Forse solo pensarlo.

El yud lè n apostrofeto, on puntìn, na virgoleta. On gnente. El Nome : mano, spazio. Capacità di afferrare concetti, intelligenza, sapienza. Capacità di dare; aprire la mano. El Nùmaro : 10.
la dalet la ga la forma de na persona piegà. A vòe dire 'porta', ma anca 'povertà'. Umiltà. Il farsi piccoli e il piegarsi davanti alla volontà di Dio. Nùmaro : 4.

Immagine
(foto : MEIS Ferrara)
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia: Le Scòle

Messaggioda Sixara » gio apr 24, 2014 7:53 am

A ghi n è anca nantra de Schole tedeske al canpo de l Gheto-novo : picinina, te on canton, te la riconosi da la cupoleta de l lucernario. Da la parte del canale inveze la gà el so liagò o diagò ke no so come ca se dixe in it. l è na specie de edicola ca vien fora de la facciata. La se ciama Canton forse da l nome de la fameja Canton, ebrei ashkenaziti ma frantsoxi-françoxi, de Francia ( forse via Piemonte). L è la pì perfèta de le sinagoghe venesiane te la so armonia de simetria e proportsion.

Pa fora na targa la dixe : Anno di costruzione 5292 (1532) della Sinagoga della Santa Comunità Canton.
E ancora un versetto dei Salmi (XXXII,10) : Molti sono i dolori per il malvagio, ma chi ha fede in Dio la bontà lo circonda.
Pararia ke el lo ghése scolpio el hazzan ( l oficiante) de Portobuffolè, a ricordo de i ebrei condanà a morte pa ke la bruta storia sucèsa a PortoB. inte l trevixàn inte l 1480.

La tertsa Schola la xe cuea dita Italiana e te la riconosi da le 5 finestre ( 5 come i libri de la Bibia, el Pentateuco) ke dà sol canpo. Santa Comunità Italiana : 1575. Sti cuà i jera on s-ciàpo de ebrei italiani ca vegnea da Roma; poki però e anca 'poareti' a pari de i Todeski, ke lori i faxea 'stratsaria', no i ghea skei pa farse na schola granda come i tedeski. Sicome i jera poki a scumitsio i ndava in sinagoga co lori, ma jèra tuto on crìare .. po' i s à stufà de tute le critike ke i ghe faxea e i s à fato la so schola.

Tel canpo de l Gheto-novo a ghè anca nantra scòla , propio visìn al Banco rosso, cuea de la 'Santa Comunità' de i Lubavitch, ke i xe rivà tornovia i àni 80 micredo ( con sommo gaudio del Calimani!). Sti cuà i mepiaxe propio! I xe ebrei ortodòsi del movimento Chabad ke vien de l America o Ixraele. Bixonha dire la verità : co xe rivà lori el gheto el s à dà na bea mòsa! I gà verto botéghe, on albergo e on ristorante, el Gam Gam : vera cuxina kosher!

Immagine
(la me foto co làndeguro)

Ma ki xeli i Lubavich?
http://www.youtube.com/watch?v=ce-AyXvP_fU
http://www.chabad.it/Chi%20Siamo/default.asp?art=2

E còsa xela kela bruta-storia de Portobufolè ?
A.Toaff, Pasque di sangue:
http://archive.org/stream/PasqueDiSangue--EbreiDeuropaEOmicidiRituali/pasque_djvu.txt

Capitolo quarto

Portobuffolè, Volpedo, Arena Po,
Marostica, Rinn



Il 6 luglio 1480 venivano giustiziati a Venezia tre ebrei, accusati di avere com-
messo un infanticidio nei giorni della Pasqua di quell'anno per provvedersi del sangue
di un bambino cristiano, necessario per compiere i riti pasquali. In piazza San Marco,
tra le due colonne di San Marco e San Todaro, Servadio da Colonia, prestatore a Por-
tobuffolè, Mosè da Treviso e Giacobbe da Colonia 180 , rei confessi, chi spontaneamente
chi sotto tortura, erano impalati e arsi vivi pubblicamente. Un altro degli imputati,
Giacobbe «de la barba» o «barbato» da Verona, si era suicidato in carcere per evitare il
supplizio. Altri ebrei, di Portobuffolè e di Treviso, erano condannati a varie pene de-
tentive per complicità nel delitto e di seguito banditi da Venezia e dal suo territorio.
Processati e condannati dinanzi al podestà di Portobuffolè, il veneziano Andrea Dolfin,
gli imputati avevano fatto ricorso all'Avogaria di Comun, ma, nonostante fossero stati
difesi da alcuni dei migliori avvocati di Padova, la loro condanna era stata conferma-
ta 181 .
Secondo l'accusa, un piccolo accattone girovago di circa sei anni, originario di
Seriate in quel di Bergamo, era stato prelevato dal mercato di Treviso, dove mendica-
va, da due ebrei, che lo avrebbero condotto nella vicina Portobuffolè, sul fiume Liven-
za, con un viaggio avventuroso, le cui tappe non erano passate del tutto inosservate
agli occhi di viandanti e barcaioli. Qui, nell'abitazione del prestatore locale Servadio,
che era anche il mandante del rapimento, sarebbe stato commesso l'efferato delitto a
scopo rituale, alla presenza e con la partecipazione attiva di altri ebrei del luogo e
forestieri. Una volta prelevato il sangue, il corpo della vittima era stato combusto nel
forno della casa di Mosè da Treviso, anch'egli prestatore di denaro a Portobuffolè.
(...)
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia: Le Scòle

Messaggioda Sixara » ven apr 25, 2014 10:52 am

Brute robe ca faxea sti ebrei.
Ariel Toaff el ga scrito sto libro, Pasque di sangue, so i omicidi rituali attribuiti ai ebrei d Europa e Italia.. rixultato: no i lo varda pì n facia nisùn. Ixraele indoe ke l insegna a l università, Roma da indoe ke l vièn, America, Europa.. i lo scansa tuti, cofà n inpestà. Còsa avaralo mai scrito so l omicidio rituale ke ga dà cusì fastidio a la comunità de studioxi, ebrei e nò..?
Bixogna lezarselo.

Intanto naltri ndemo vanti col nostro jreto pal Gheto:
Dal canpo de l Gheto-novo te pàsi on pontexèlo e te vè pa na càle longa ( e de cuà e de là a ghe xe de le caléte co dei bei nomi : Cale Baruki, cale de l Forno, cale e corte de l Orto e la corte de la Scala Màta) fin ke te rivi a la Schola Levantina (1541) e par davanti a gh è la Spagnola (1584?). Sto cuà el xe el Gheto Vecio. Vanti ncora e te pàsi el forno, el Gam-Gam e te si al porton del gheto. Se vede ancora i buxi so l muro. Te pàsi el porton e te si so Canarejo, vitsin a l ponte de le Guglie. A mi la me piaxe propio ke la parte lì de Venesia, ghe so ndà tante olte, pa motivi de studio o de xvago.

I Levantini i jera mercanti gròsi, gnente 'stratsaria' cofà i Italiani e i Spagnoli ancora de pì. I è ndà in gara a ki ke la gà fata pì granda e pì bèa la so Scola. E ste cuà te le vedi da fora ke le xe sinagoghe, no gh è bixogno de contare le finestre! La Levantina la gà el so bel liagò par fòra e 2 entrate : ona so la cale l è cuea Levantina , ke altra so la corte indoe ca gh è el potso l è cuea de la Scola Luzzatto. I Levantini i gà fato le robe in grande : tuto lehno dentro e na bimah straordinaria, come ke no se ne jera mai viste : la 'a ga fata el Brustolon. L è bea, dire la verità ma mi preferiso senpre la Canton te la so senplicità teutonica ( però injentilita da n aria de Francia).

la Schola Luzzatto l è al pianotèra de la Levantina e se va dentro da la parte del Canpielo de le Scole. L è pì na Midrash ke na Scola, come ke ghe ne jera altre tel Gheto : la Mesullanim Schola, la Cohanim, el Midrash Vivante e el Midrash Leone da Modena. Dixemo scòle o luoghi di studio ma pìcoi, tipo na càmara, na camaréta, sobrie, molto senplici ( d altra parte, come ca savémo basta diexe òmeni, na Bibia e on posto cualsiasi pa fare na sinagoga). La Luzzatto la jera al Gheto novo , vitsin a la caxa de ripoxo ixraelitica, po dopo i la gà spostà dentro a la Levantina ( ke lì de posto a ghinè !). I la ga mésa al pianotèra però, e cuesto no xe ben, ke senpre le sinagoghe i è a l oltimo piano ( e no parvia de l acoa-alta, ma parké i è pì vitsine a dio) .

La Schola spagnola - the Spanish Schola : uh sti cuà si ke i jera dei siori! I xe rivà par oltimi ma i ga tirà su na sinagoga ke .. bixonha vedarla.. tuta de marmi, e lehni, e lanpadari de bronxo e arjento,, e de le finestrone alte co ste tende rose ca pare de stare a teatro. Eco l è propio la pì senografica, teatrale, baròca de le schole.
Baròki i jera, anca lori, sti ricchi mercanti spagnoli, ebrei e anca i Maràn ( cuei ca faxea finta de èsare cristiani conversos e invetse, soto-soto..). A la go vixità solo na volta e la me gà inpresionà pa la so mag-nificentsa. La comunità de l gheto de Venetsia i ghe va solo d istà ( parkè sèto scaldarla..) , invetse i dopara la Levantina d inverno.
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia: Leon da Modena

Messaggioda Sixara » lun apr 28, 2014 12:05 pm

Leone da Modena :
Leone da Modena l è on personajo! El dixe Ovadia ( L'ebreo che ride, p.96) ke l è el prototipo de l luftmensch:
"... ebreo veneziano che era in grado di esercitare 26 professioni, da quella di pregare alla composizioni di epitaffi. E perché un uomo di tal fatta era dunque universalmente riconosciuto come un luftmensch? Perché con l'esercizio di 26 professioni riusciva a malapena a sbarcare il lunario."
El 'luftmensch' l è el sognatore, cueo ke gà senpre la testa fra le nuvole, privo di senso pratico, ottimista però. Poetico ma inadeguato. On òmo fato de aria. :D
Leone da Modena el jera on rabìn, on òmo de studi, on gran predicatore ke i vegnea da tuto el mondo pa scoltarlo a la Scola Tedesca.. però pare ke l so talento el spatsiese da la predicatsion a la chimica, da la poexia al zogo de l balòn! Po' a ghe piaxea màsa zugare a le carte.. el ga zugà tuta la so vita e l ga perso on mucio de skei.
Leo Rosten el dixe ke l pì famoxo 'luftmensch' de la leteratura yiddish l è Menachem Mendel : sognatore scarognato, mansueto 'schlimazel', eterno capro espiatorio del fato.
E lo 'schlimàzel' el vien spiegà cusì : Quando uno schlimàzel carica un orologio, questo si ferma; quando uccide un pollo questo cammina; quando vende ombrelli spunta il sole; quando si mette a cucire sudari la gente smette di morire. Nantro el dixe : Se vendessi lanterne, il sole a farlo apposta splenderebbe anche di notte. :D

Leon da Modena de lu el dixea :
" Io non ho mai impedito alla mia intelligenza di cercare di capire qualsiasi cosa desiderassi (...) anche se non sono stato capace di imparare più di un uomo che cerca di bere tutta l'acqua del mare".

Ma cuali jèreli i 26 mìstièri ke l ghea fato Leone da Modena? El li conta da parlù, te la so Autobiografia :
1) avere alunni ebrei, 2) avere alunni non ebrei, 3) insegnare a scrivere, 4) predicare, 5) scrivere prediche per gli altri, 6) fare il cantore in favore di tutta la comunità, 7) scrivere per le varie branche, 8) avere occupazioni rabbiniche, 9) emettere sentenze religiose, 10) esercitare la professione di giudice, 11) essere maestro di Jeshiva, 12) concedere titoli di rabbino chaver ( compagno), 13) tenere corrispondenza con l'estero, 14) comporre musica, 15) comporre poesie per matrimoni e lapidi, 16) scrivere sonetti in italiano, 17) scrivere commedie, 18) insegnare a rappresentarle, 19) stilare documenti, 20) tradurre, 21) fare lo stampatore delle mie composizioni, 22) fare il correttore di bozze stampa, 23) studiare e insegnare a interpretare gli amuleti, 24) vendere libri di amuleti, 25) fare il mediatore e il commercio, 26) combinare matrimoni.

El se scrive anca el testo da metare so la lapide na olta morto :
Parole del morto/ Quattro braccia di terreno in questo recinto/ A titolo di possesso per l'eternità/ Furono acquistate dall'Alto per Jehuda Leone/ da Modena. Sii benigno con lui ( o Signore) e dagli pace.

Tel so testamento el ghea scrito :
Oggi martedì 3 Sivan 5394 sia la testa che i miei arti sono molto pesanti e mi sento addosso una debolezza che mi riempie di paura su ciò che mi potrà succedere ... la base della mia cassa dovrà essere quadrangolare ... metteranno su di essa solo i libri che ho scritto io, sia stampati che manoscritti, e si avrà cura che i manoscritti non vadano in altre mani di non ebrei ... Gli Hazanim non dovranno cantare dietro la bara ammonizioni rivolte ad altri, ma solo un passo del Libro dei Salmi Alzerò gli occhi ai monti ... Si cerchi poi di recitare alcune mie interpretazioni originali di versi biblici e alcuni miei scritti e di seppellirmi di fronte all'entrata del cimitero dalla parte dell'uscita verso il campo, presso mia madre, mio figlio, mio nonno, mio zio. Che mi facciano i giri attorno alla bara secondo l'uso dei levantini. Che mio figlio Isacco venga nella sinagoga italiana tutto l'anno a recitare il Kaddish.

E l è propio cusì : di fronte all'entrata del cimitero dalla parte dell'uscita verso il campo, tel Cimitero Ebraico al Lido.

( tuta la storia de Leone da Modena la se cata - ben contà - tel libro de R.Calimani, Storia del Ghetto di Venezia, cap. XIV " Leone da Modena o della contraddizione", pp. 172-192, Mondadori, 2000.)

El Salmo 121 Alzerò gli occhi ai monti... :

Altsarò i me òci ai monti ... Esa einai -Alzaré mis ojos a los montes Tehillim 121:1a- Shalsheles
http://www.youtube.com/watch?v=Du08vYZZd9o

Salmo 121 (120)
CANTO DELLA SENTINELLA DIVINA

1 Gli occhi miei sollevo ai monti:
donde mai mi viene aiuto?
2 Il mio aiuto vien da Dio,
egli ha fatto cielo e terra.
3 Non ti lascia il passo incerto,
ne mai dorme il tuo custode,
4 e neppure si assopisce
il custode d'Israele.
5 Tuo custode è Dio, il Signore,
al tuo fianco è scudo e ombra:
6 non ti prostri il sole a giorno,
ne di notte luna inganni.
7 Da ogni male ti è riparo,
e difende la tua vita:
8 se tu parti, con te viene,
con te rientra: ora e sempre.
 
Nell'originale ebraico ricorre per sei volte la radice verbale che indica il «custodire» della sentinella che veglia sulla città nella notte. Dio è, infatti, dipinto in questa preghiera di fiducia, come la sentinella che mai si assopisce, pronta sempre a diventare scudo del suo fedele nelle oscurità della notte, quando i raggi della luna possono accecare o far impazzire (come credeva il folklore orientale), oppure ombra nel cammino assolato del giorno. Gli occhi del fedele sono, perciò, protesi ai monti di Gerusalemme (non dimentichiamo che questo è il secondo «salmo delle ascensioni» ) dove si erge il Tempio e da dove viene la forza del divino custode. Il Signore, infatti, copre con la sua vigilante protezione il «partire» e il «rientrare» dell'uomo, cioè tutto il percorso della vita, dall'uscita dal grembo materno fino all'ingresso nel grembo della terra (v. 8).
(I SALMI tradotti da David Maria Turoldo e commentati da Gianfranco Ravasi).
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia : L orijne del nome

Messaggioda Sixara » mar mag 20, 2014 9:17 am

Parké el Gh-èto el se ciama cusì? :D
http://www.youtube.com/watch?v=Qgz-TTMDENE

El dixe : ...se inveze de la fonderia, del jèto, a ghe fùse stà na lateria - on pestrìn - dèso avarìsimo de i pestrini n jro pal mondo ....
Ma el pestrìn nol xe na latteria. :lol:
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia : le mé foto del Ghèto

Messaggioda Sixara » mar mag 20, 2014 4:11 pm

Immagine

BeitChabad

Immagine

Canpo del Gheto-Nòvo
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia

Messaggioda Sixara » mar mag 20, 2014 4:25 pm

Immagine
http://2.bp.blogspot.com/_7zDE8d4IXaU/T ... -nuovo.JPG

La pì alta caxa del gheto : 7floors
Immagine

El Banco-roso
Immagine

La Caxa del ponsarse
Immagine

El kiosketo de la vijlansa (fìso dal 2002)
Immagine

El Gam-gam :D
Immagine

'Pena drento dal sotopòrtego del Gheto-Vechio, da la parte de Canarejo
Immagine

La vetrina del forno
Immagine

La botéga de David
Immagine

La Scòla Canton
Immagine

La Scòla Levantina col so bel liagò
Immagine

La Scòla Italiana
Immagine

e le tsincoe-finestre de la Scòla Tedesca ( e soto el Muxeo)
Immagine

còsa manca? la Spagnola... ke no me rièse mai de fotografarla tuta intièra ke lè màsa granda, no la ghe stà te l obietivo
Immagine

sto cuà xe el màsimo ca te rièsi fare, parké co te vè indrio te vè xbàtare contro la levantina ke la ghe stà pardavanti

Immagine

soto la levantina, a ghe jèra la Scòla Luzzatti, cusì picinìna ke la ghe stà tuta te na càmara :D

Immagine

The7universal-Laws: pa i Lubavitch i comandamenti no i xe dièxe ma sète e sa te ghè pasientsa i te li spiega :D
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia : Stolpersteine

Messaggioda Sixara » sab mar 19, 2016 8:11 pm

Stolpersteine o Pière pa Strabucàre:
a Venè'zia - el gheto - davanti la Caxa de Ripoxo i ga meso zo on poke de Pietre d'inciampo

http://moked.it/blog/2016/01/20/qui-venezia-la-laguna-inciampa-nel-ricordo/

Immagine

https://it.wikipedia.org/wiki/Pietre_d%27inciampo

Immagine

Doman, 20 de mar'zo, conprarse el libro de G. Distefano, Venezia e il Ghetto. La comunità ebraica nella Serenissima dalle origini ai giorni nostri, biblioteca de Il Gazzettino. Da el jornalaro :D
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Re: El Gheto de Venèsia

Messaggioda Berto » sab mar 19, 2016 8:56 pm

Gheto (ghetto)
viewtopic.php?f=44&t=84


El jeto/geto/getto nol ghe entra par gnente, no ghè entel lesego del mestiero del fonditor sto nome par endegar la fabrega metalurxega, i nomi endoe ke se fonde li se ciama fornaxa, fonderia, fuxina/fucina ma no jeto; ente la fonderia a ghè on spasio endoe ca se mete le forme ke se beve el metalo fuxo cavà dal forno ke lè el scanso o canton o reparto dei jeti ma el posto el se ciama fondaria o fuxina.

No se cata ente gnaon'altra parte del Veneto, de l'ara tałega e de l'Ouropa on posto kel gapie el nome jeto/geto/getto endoe ca ghe fuse stà na fabrega o na ofiçina de fuxion dei metałi.

Xe le voxi todeske ke se ga portà li ebrei da la Xermagna ke le ghe ga dà el nome al posto.


Gheder hafradā

IL RECINTO DI SEPARAZIONE SECONDO GLI ISRAELIANI
20/11/2003

http://www.limesonline.com/cartaceo/il- ... i?prv=true

Il muro in costruzione tra Israele e Territori è al centro di un aspro dibattito nello Stato ebraico. Dalla protezione contro le incursioni degli attentatori suicidi alla barriera di difesa demografica, le diverse interpretazioni di un progetto controverso.

«SOLITARIA GIACE LA CITTÀ E NEL SUO cuore un muro». Così descrivono la città di Gerusalemme i versi di una famosissima canzone di Naomi Shemer, scritta nel 1967, proprio alla vigilia della famosa guerra dei Sei giorni, con riferimento ovviamente alle mura ottomane della Città Vecchia. Ma negli ultimi mesi in molti, in Israele, hanno ripensato a quei versi, citandoli in trasmissioni televisive e in fiumi di parole versate nella stampa israeliana, con un riferimento, non certo altrettanto poetico, a quello che ormai sembra essere diventato, assieme al «problema Arafat», l’unico punto fermo del programma di governo di Ariel Sharon: il cosiddetto «muro di separazione».

Il nome del progetto più comunemente diffuso in ebraico è gheder hafradā, ovvero recinzione di separazione, e, sebbene la sua realizzazione sia ancora poco più che a metà del corso, l’obiettivo pare proprio sia stato raggiunto, già solo considerando i vari nomi con cui gli israeliani lo chiamano, lasciando intendere chiaramente le loro opinioni al proposito. La maggior parte degli israeliani lo conosce come recinto di separazione, ma i suoi più strenui sostenitori amano chiamarlo anche bi ṭ aḥon, cioè recinzione …



In volo sul Muro, identità di Israele
Magdi Allam, sul Corriere della Sera 29 naggio 2006
Il «recinto di separazione» aiuta a definire le due realtà nazionali

http://www.nostreradici.it/recinto-Israele.htm

Dall'alto, colpisce la costruzione a forma di testuggine delle città israeliane. Le case in prima linea dispiegate a semicerchio come scudi levati a protezione della retrovia. Concepite come delle roccaforti che devono essere sempre pronte a difendersi da un nemico onnipresente che le assedia da ogni lato. Un insieme urbanistico compatto e rinchiuso su se stesso. In stridente contrasto con il panorama che offrono le città italiane, distribuite a goccia sull'insieme del territorio, con una distribuzione abitativa in cui prevale la separazione e la distinzione del singolo, anziché l'unione e l'omogeneità della collettività.

La paura dell'aggressione terroristica che permea la vita degli israeliani in ogni sua manifestazione e in ogni suo minimo dettaglio ha impresso il suo indelebile marchio nella progettazione urbanistica. Era inevitabile che questo muro della paura, a fronte della crescita del livello della minaccia, dalla sua dimensione psicologica interiore si trasformasse in una realtà oggettiva esteriore. Che gli israeliani non chiamano «wall», muro, come è in voga tra i suoi critici, e neppure «barrier», barriera, come usano le Nazioni Unite, ma semplicemente «fence», recinto. Per la precisione «recinto di sicurezza anti-terrorismo». Perché correttamente al 94% consta di tralicci e reti metalliche facilmente rimovibili. Soltanto il 6% del tracciato è costituito da un muro in cemento, esclusivamente laddove si è ritenuto indispensabile separare fisicamente dei centri israeliani e palestinesi contigui.

Da bordo di un piccolo elicottero dell’«Israel Project» la vista dell'insieme del «recinto di sicurezza», che una volta completato si svilupperà per 670 km, non offre quell'immagine criminalizzante accreditata da gran parte dei mass media internazionali. Soprattutto quando, cifre alla mano, si prende atto che la sua costruzione ha salvato innumerevoli vite umane, sia israeliani sia palestinesi. E' sufficiente considerare che nel 2005 le vittime israeliane per attentati terroristici sono calate a 45, rispetto alle 117 del 2004, il 60% in meno. Nello stesso periodo, secondo i dati della Mezzaluna rossa palestinese, i palestinesi uccisi in azioni militari israeliane sono calati a 255, rispetto agli 881 del 2004, il 62% in meno.

La separazione fisica tra israeliani e palestinesi si è resa inevitabile nel momento in cui è apparso del tutto evidente il fallimento di un progetto di pacifica convivenza basato sul mantenimento dello status quo. Che si presentava come una inestricabile contiguità e compenetrazione territoriale, urbanistica, demografica ed economica.

Ricordo come la prima volta che mi recai in Israele nel gennaio del 1988, all'indomani dell'esplosione della prima Intifada delle pietre, era praticamente impossibile individuare il confine tra Gerusalemme e, rispettivamente, Betlemme e Ramallah. Perché vi era una continuità abitativa e un'assenza di confini naturali, eccezion fatta per i posti di blocco israeliani che cominciavano a spuntare per controllare il territorio. Una realtà che aveva fatto immaginare a Abba Eban, l'ex ministro degli Esteri israeliano, e anche al suo successore Shimon Peres, che si potesse dar vita a una sorta di Benelux mediorientale, creando un'entità politico-economica integrata tra Israele, la Giordania e il futuro Stato palestinese. Un sogno che si è tragicamente infranto dopo il tradimento di Arafat nel 2000, che ha privato i palestinesi di un'opportunità storica per avere il loro Stato.

Chi di voi sa che il 75% della popolazione israeliana è rinchiusa nella stretta fascia costiera che va da Hadera a Ashdod, ampia non oltre 10 chilometri? Un ghetto nel ghetto che lo stesso Abba Eban definì la «Auschwitz di Israele», dato l'assedio e la minaccia di morte costante che grava sullo Stato ebraico. Come non comprendere la priorità della sicurezza di Israele?

Piaccia o meno,ma il tanto diffamato «muro» non solo ha salvato tante vite umane, ma rappresenta la base certa di un'identità nazionale, per gli israeliani e per i palestinesi, che finora non aveva un riferimento territoriale. Non perché il «muro» costituisce il tracciato dei confini definitivi, ma perché per la prima volta permette di individuare concretamente dei confini. La separazione fisica è un passaggio inevitabile, un trauma che non si è potuto evitare, per consentire ai due popoli di accreditare una identità nazionale chiaramente autonoma e definitiva, ponendo delle nuove basi per accettarsi come Stati indipendenti, ma non più nemici.


Muri, termini e confini, segni de Dio
viewtopic.php?f=141&t=1919
Prima l'uomo poi caso mai anche gli idoli e solo quelli che favoriscono la vita e non la morte; Dio invece è un'altra cosa sia dall'uomo che dai suoi idoli.
Avatar utente
Berto
Site Admin
 
Messaggi: 38318
Iscritto il: ven nov 15, 2013 10:02 pm

Re: El Gheto de Venèsia: na caxa-sola

Messaggioda Sixara » sab apr 16, 2016 5:25 pm

El Sindaco l à dà 'l ERUV :D
e sen bèi ke a posto:

Venezia dichiarata dal Comune una sola "casa", così gli ebrei potranno uscire il sabato
Decisione unica in Italia: il sindaco Brugnaro ha firmato l'intesa con il rabbino Babouth per definire la città come "Eruv" area dove i credenti si possono muovere liberamente anche nel giorno di totale astensione dal lavoro
...

anca mi, ca so drìo skrìvare de Sàbo, a go l erùv :D
Avatar utente
Sixara
 
Messaggi: 1764
Iscritto il: dom nov 24, 2013 11:44 pm

Prossimo

Torna a Veneti e ebrei

Chi c’è in linea

Visitano il forum: Nessuno e 2 ospiti

cron