Tel documento de l 29 marzo 1516 a se fà riferimento a on Gheto Vechio :
“Li Giudei debbano tutti abitar unidi in la Corte de Case, che sono in Ghetto appreso San Girolamo; ed
acciocché non vadino tutta la notte attorno: Sia preso che dalla banda del Ghetto Vecchio dov’è un Ponteselo
piccolo, e similmente dall’altra banda del Ponte siano fatte due Porte cioè una per cadauno di detti due luoghi,
qual Porte se debbino aprir la mattina alla Marangona, e la sera siano serrate a ore 24 per quattro Custodi
Cristiani a ciò deputati e pagati da loro Giudei a quel prezzo che parerà conveniente al Collegio Nostro…”1
Con questo decreto, datato 29 marzo 1516, il governo della Serenissima Repubblica istituì il primo
ghetto, detto Ghetto Nuovo, nella parrocchia di San Girolamo. Fu il primo ghetto d’Europa. Il suo nome,
secondo la tradizione, derivò dalla parola veneta “geto”, usata per indicare il luogo dove si fondevano i metalli,
termine reso con la “g” dura forse dalla pronuncia degli ebrei tedeschi che per primi vi si stabilirono.
Ma quanti erano gli ebrei presenti a Venezia? Da dove provenivano? Che cosa facevano? E come si
arrivò a questa decisione?
La comunità ebraica veneziana, composta – secondo le stime di Sergio Della Pergola – da circa
settecento persone2
, era presente a Venezia già da alcuni secoli.
Secondo Pier Cesare Ioly Zorattini, risalgono alla fine del X secolo le prime notizie di rapporti tra
Venezia e gli ebrei. “Sono questi gli anni – scrive lo storico – in cui si assiste al consolidarsi della potenza
veneziana nell’Adriatico e alla sua espansione nell’area mediterranea favorita dalla felice posizione geografica
della città, punto naturale d’incontro tra le vie d’acqua e quelle di terra, grazie ad un sistema di canali che la
collegava con la valle padana e alla prossimità di bassi valichi alpini che rendevano agevoli i trasporti verso i
paesi dell’Europa centrale e settentrionale. Attorno al primitivo nucleo di Rialto, Venezia sia andava ormai
affermando come emporio di traffici marittimi e terrestri tra il Levante e le altre regioni d’Europa, favorendo
quel clima di dinamica tensione commerciale che attrasse, insieme ai mercanti stranieri, gli Ebrei.”3
...
1
Citato in P. C. Ioly Zorattini, Gli Ebrei a Venezia, Padova e Verona, p. 536.
2
S. Della Pergola, Aspetti e problemi della demografia degli ebre, p. 203
3
P. C. Ioly Zorattini, Gli Ebrei a Venezia, Padova e Verona, p. 538.
cuà el riferimento
E 'lora dixevimo de sto gheto vechio: tel documento i lo dixe ciàro ke da la banda de l gheto vècio, indoe ke ghe jera el pontexèlo picolo e, steso modo, da kelatra banda de l ponte grando, i ghe meta do porte o portoni pa sarare el Gheto anca da kela parte là oltre ke da San Girolamo, indoe ke i ghea pena vèrto e sarà drento i ebrei te la corte de caxe ke le jèra te cueo ke l vegnarà dìto Gheto Novo. Sta cuà l è la prova ke da kele bande là a ghe jera zà on posto ke i lo ciamava gèto, còsa ke i s in faxese no lo sò, ma tuti i skrìve ke i getava el rame. El posto indoe ke i sèra i ebrei i lo ciàma Novo, parké evidentemente i vòe distinguarlo da cueo vècio: el gèto vècio, el primo posto indove ke i getava, coalsiasi roba ca vòja dire getare n vene'zian. No pòe èsare ke i ghe dà el nome a on posto indoe seràre i ebrei - ke gnanca i lo ciàma fontego- come ke i ga fato co tuti kei altri foresti, propio pa farghe on despèto, dixevimo : no pòe èsare ke i vene'ziani i permetése de metarghe on nome foresto a kel posto lì.
Ke l se dixea el jèto, ma i lo sckrivea : gèto - gièto - gètto - giètto - ghèto... ghe semo-ja? Propio pa disprè'zo i ga lasà ke kel posto lì el vegnese ciamà gèto, an'zi lori par primi, se dopo i askenaziti i se stimava de ciamarlo ghèto ke ghe pareva manco bruto de stare te on gheto pitosto ke te on gèto, eh ben...
Anca Ennio Concina tel so sàjo Parva Jerusalem el skrìve de Geto de rame e de Geto dove habita li Ebrei ( meto solo ke l ìndice de l libro La città degli ebrei, ma 'zercando se pòe scargarlo n rete e lèzarselo pa intièro)